החלום המוצג במסגרת למטה הינו חלומה של מהמשתתפות בקורס חלומות שלי שביקשה פתרון לחלום המציק לה. בחרתי להציג חלום זה כיוון שזהו חלום שחוזר על עצמו ואני מאמין שדרך חלום זה אוכל לשתף אתכם בתהליך אותו אני עובר כשאני פותר חלום. 

את החלום אני מפרש לפי הגישה היוניאנית, אשר רואה בחלום ככלי להבנת ה"אני". בתפיסה שלי חלומות פסיכולוגיים אינם כלי נבואי, אלא כלי דרכו המערכת שלנו מצליחה להעלות למודע בעיות וקשיים כדי שנוכל לעבד אותם ולהתמודד אותם טוב יותר.
אני רואה את העבודה במרחב החלום ככלי עוצמתי המאפשר לנו להעלות בעיות, להתמודד אתם, להתקדם בתחומים שאנו חסומים בהם, ואני מזמין אתכם לגלות את הכלי הזה ולהבין כיצד לעבוד אתו. 

"יש לי חלום שחוזר על עצמו", מספרת רונה, בת 28, "בכול החלומות האלו יש את אותו המבנה: אני נכנסת למעלית של בית בו גרתי כשהייתי בתקופת הצבא, לוחצת על קומה 6 (בבניין ההוא היו 3 או 4 קומות ולא הייתה מעלית), וכשהדלתות נסגרות והמעלית מתחילה לעלות אני מסתכלת על המראה ומגלה שאני כמעט ערומה (לפעמים ערומה לגמרי ולרוב לובשת בגד מאד לא צנוע, שקוף וחושפני). אני לא יודעת מה לעשות ומתפללת שהדלתות לא יפתחו עד קומה שישית, אבל תמיד באותה הנקודה המעלית עוצרת ובדרך כלל נכנס בחור, שדווקא נראה די טוב, מתבונן על הגוף שלי ומחייך.
אני נבוכה, ומרגישה שאני חייבת ללחוץ על הקומה הקרובה ביותר ולברוח משם ואז בדרך כלל בנקודה זו אני מתעוררת (ולפעמים אני מצליחה לברוח ואז מתעוררת). 

"קצת רקע על עצמי: אני רווקה המחפשת כבר כמה שנים זוגיות ומאד לא פרובוקטיבית במראה שלי. החלומות החוזרים אצלי בתבנית לא קבועה. הם יכולים להופיע 3 פעמים בחודש ולפעמים פעם בחודשיים. לא עברתי חוויה מביכה כזו, וגם לא חייתי שום הטרדה מינית או חוויה שלילית אחרת."

 דרך פתרון החלום

 שלב ראשון – הקשבה

חלומות חוזרים, לרוב מייצגים קושי, סוגיה או בעיה לא פתורה הקיימת בחיים שלנו. לרוב החלום חוזר על עצמו כיוון שהנושא שוב עולה בחיים שלנו וזה הדרך של הלא מודע להראות לנו: "הנה זה שוב קורה!"

אני יודע שרבים חושבים שסימבולים הם החלק המרכזי בפתרון החלום, אולם זה אינו מדויק. סימבולים הם דבר חשוב, הם הכלי דרכם הלא מודע שלנו מדבר אלינו ומעלה אל המודע נקודות חשובות. אולם יש דבר חשוב יותר – לדעת להקשיב. 

הקשבה היא היכולת שלנו להתבונן מהצד ולהרגיש מה הם ההדגשים הנכונים ומה החלום בעצם רוצה להגיד לנו. כדי להקשיב נכון, לא חייבים להכיר סימבולים, אלא צריך את היכולת לתת למילים של החולם לסחוף אותנו, כמו בסיפור, למקום אחר. מקום שממנו נוכל לעשות סינתזה, להבין מה מציק לחולם ומה רוצה בעצם לצאת החוצה. 

החלום מתחיל כשהחולמת נכנסת למעלית של בניין אליו היא נכנסה פעמים רבות בצעירותה, ולוחצת על הקומה השישית. ואז, כשהמעלית מחילה לעלות היא מגלה שהיא כמעט עירומה ומקווה שלא ייכנסו אנשים למעלית. אך כיוון שהעלילה מטבעה מסתבכת – כעבור רגע נכנס גבר למעלית, מתבונן עליה ומחייך. 

כשאנו פותרים חלום אנחנו צריכים לעצור ולחשוב מה הסיפור של החולם מעורר אצלנו? מה המחשבות שעולות לכם בראש? נסו, אם כך, לעצור לרגע ולדמיין את הסצנה של החלום בראש שלכם. מה עולה לנו בראש? 

הדבר הראשון שבלט לי בחלום זו העובדה שכשהבחור נכנס למעלית היא קודם כל נתנה לו ציון: "נראה טוב" ורק אחר-כך התחילה להרגיש לא נוח.

המחשבה השנייה שעלתה בראשי היא למה בעצם זה לא חלום ארוטי.
הרי זה חלום, נכון? והנה בחלום שלה נכנס גבר שנראה עד כי כך טוב, שלרגע הצליח לשחרר ממנה את תחושת החרדה למצבה.החולמת שלנו רווקה, מחפשת בן זוג, והנה גבר נכנס לחייה. מדוע זה לא יכול היה להתפתח להיות רומן סוער, לא שכול מפגש במעלית בין גבר לאשה צריך בחלום להפוך לרומן סוער, אבל מדוע הלא מודע שלה לא שקל את זה? 

שלב שני – סימבולים: חלומות חוזרים, בניין, מעלית, עירום ואנימוס 

חלומות חוזרים, לרוב מייצגים קושי, סוגיה או בעיה לא פתורה הקיימת בחיים שלנו. לרוב החלום חוזר על עצמו כיוון שהנושא שוב עולה בחיים שלנו וזה הדרך של הלא מודע להראות לנו: "הנה זה שוב קורה!" 

בניין בחלום, כמו מבנים אחרים,  מייצג את הנפש שלנו ולכן הבניין במקרה זה יכול לייצג את האזור בנפש של החולמת, אליו היא נכנסת, איזור רגשי שקשור לתקופת הצבא. 

מעלית בחלום היא סימבול המייצג עלייה או ירידה, בהתאם לתנועת המעלית בחלום,  המקבילה לתחושת העלייה או הירידה שיש לנו במהלך היום. בחלומות שלה, כך מתברר, היא תמיד עולה במעלית, מה שיכול להראות שהחלום החוזר מופיע בכול פעם שיש לה שיפור או תחושת עלייה בחייה. 

עירום בחלום יכול לפעמים להיות סימבול הקשור במיניות, אך לרוב עירום הנו סימבול המייצג תחושה של חשיפת יתר או חוסר הגנה שיש לחולם במהלך היום. 

ומי זה הגבר הזר?
נכון שעקרון בסיסי בפתרון חלומות קובע שברוב המקרים הדמויות שאנו חולמים עליהם מייצגים אותנו ואת הצדדים השונים הקיימים בנו. אולם במקרה זה אני מאמין שהגבר הזר אינו מייצג חלק הקיים בה, אלא מייצג את האנימוס, ארכיטיפ ה"גבר" הקיים בחייה. אני חושב שההגדרה של ג'וזף קמפבל תוכל לעזור לנו לגלות חלק חשוב בפתרון החלום.

ג'וזף קמפבל אומר שהאנימוס זו המוכנות של הגבר אצל האשה. במילים אחרות דמות הגבר הקיימת בחלק הלא מודע של האשה, שכשהיא תפגוש בו, היא תתעורר מבחינה רגשית ותרצה להגשים ולממש קשר זוגי.

ג'וזף קמפבל אומר שהאנימוס זו המוכנות של הגבר אצל האשה. במילים אחרות דמות הגבר הקיימת בחלק הלא מודע של האשה, שכשהיא תפגוש בו, היא תתעורר מבחינה רגשית ותרצה להגשים ולממש קשר זוגי. 

שלב שלישי – סינתזה

עכשיו כשיש לנו את כל הנתונים: הקשבנו, הבנו את הסימבולים שהחלום מציג לנו, אנו יכולים להבין שזהו חלום פסיכולוגי ויכולים לשאול את השאלה החשובה: 

מדוע?

מדוע הלא מודע הציג את הסיפור ואת הסימבולים בצורה, בסדר ובדרך הזו. 

את התשובה כמובן לא אנו יכולים לתת, ואת פתרון החלום רק החולם יכול להבין, אולם אנו יכולים לעזור לו לחבר את הנקודות ולשאול את השאלות הנכונות. 

והתשובה לחולמת…

ראשית, השאלה הבוערת בדרך לפתרון החלום היא מדוע החלום חוזר על עצמו ובאילו נסיבות. החשד שלי היה שמדובר בחלום החוזר בנסיבות של קשר זוגי, ואכן לאחר חשיבה מרובה החולמת חזרה עם תשובה ואמרה שאכן החלומות מופיעים בכול פעם שהיא מתחילה קשר זוגי. 

עכשיו כשמידע זה נמצא ברשותנו, אפשר לומר שהחלום הוא בעצם ניסיון של הלא מודע שלה להציג לה את הקשיים העומדים מולה במטרה שתוכל למצוא דרך לעזור לעצמה. 

בשיחה עם החולמת התברר שלמעשה הקשר הזוגי הרציני והארוך ביותר שהיה לה היה בזמן הצבא, ולאחר הפרידה מהחבר המיתולוגי היא לא התנסתה בקשר ארוך ורציני. לכן החלום מתרחש בבניין שבו היא והחבר שלה גרו כשהייתה בצבא.
החלומות מופיעים בסמוך לזמן בו היא מתחילה קשר זוגי ומרגישה שהקשר מתחיל להתקדם ולכן החלום מתרחש במעלית.

העירום מייצג את החשש שלה להיחשף מול בן הזוג החדש, להיפתח, ואת החששות שלה שחלקם אולי גם מיניים, שבגללם היא שמה על עצמה שכבת הגנה. בחלום היא מרגישה ללא בגדים, ללא שכבת ההגנה ולכן היא לא מרגישה בנוח. .

והגבר הזר הוא מצד אחד האקס המיתולוגי, זה ש"עשה לה את זה", ומצד שני את רעיון התחלת הקשר הזוגי, וכניסה של גבר חדש לחייה.

עכשיו מה שנותר לרונה לעשות הוא להכיר בכך שיש לה בעיה סביב נושא הזוגיות, ולנסות למצוא דרך לעזור לעצמה. איך לעזור לעצמה? אימון אישי, שיחות עם אנשי מקצוע, מודעות עצמית וכדומה.
אם היא תצעד בדרך הנכונה – החלומות החוזרים יפסיקו, וכשהיא תסטה מהדרך ותחזור לדפוסים הישנים, יחזרו החלומות כדי להראות לה שהבעיה עוד לא טופלה עד הסוף.

קורס התפתחות והעצמה אישית דרך פתרון חלומות

הכותב: שגיא מנדלבוים

© שגיא מנדלבוים מטפל בהומיאופתיה קלאסית, ובעל ניסיון של 27 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושאי טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ. את שגיא הנכם מוזמנים לפגוש בהרצאת המבוא הקרובה וכן בקורסים: טארוט, טארוט מתקדמים ובקורס פענוח חלומות.
על הכותב בהרחבה

1 thought on “פתרון חלום – עירום במעלית”

  1. תודה שגיא והמון מזל טוב
    נהניתי כל כך בקורס חלומות וזה נחמד להזכר בהסברים הפשוטים והברורים שלך
    רוית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *