מסר שבועי בקבוצת הוואטסאפ

פתרון חלום

לפני כ-70,000 שנים האדם החל לתקשר ולדבר ויחד עם זה הוא עשה דבר לא פחות חשוב: הוא החל לדמיין ולהיות מסוגל להאמין ולתפוש מטרות ורעיונות לא מוחשיים. זו אחת הסיבות לכך שהאדם  הצליח ליצור קהילות גדולות שאפשרו לו להתפתח ולצמוח למקום בו אנו נמצאים כיום.
אנו מאמינים למשל ברעיון כגון צדק, אך הצדק הוא רעיון שהאדם המציא, ולמרות שזהו חוק דמיוני שלא באמת קיים בטבע, זה לא הפריע לחצי מליון איש המאמינים באותו רעיון ולצאת לרחובות תל-אביב כדי להפגין, להיפך: רעיונות לא מוחשיים אלו, כגון אלוהות, צדק או כסף הצליחו לגבש קבוצות עצומות של בני אדם וליצור גרעין שסביבו נבנו תרבויות וחברות ולאפשר לכולם לחיות פחות או יותר חיים של נוחות, בטחון, שפע ואושר כפי שאף חיה על פני כדור הארץ לא ידעה.
והדרך בה הצלחנו לתפוש  ולהבין את אותם הרעיונות הלא מוחשיים הללו, הייתה דרך המיתוסים והאגדות שעליהן גדלנו. 

אולי אותם מיתוסים: אגדות ילדים, טקסי מעבר, רומאנים גדולים, פולקלור, ועוד אחרים, נראים לנו מרוחקים ולא שייכים. "זה רק סיפור ילדים", רבים יאמרו, "מה לי ולסיפור שסופר לפני 2,000 שנה", אחרים יטענו, אולם המיתוסים, הסיפורים העתיקים ואותם טקסים נושנים הם חלק מאתנו. אותם אנשים שסיפרו את הסיפורים, שקיימו את המנהגים, גם אם זה היה לפני 2,000 שנה, הם אבות אבותינו. הם הבסיס עליו אנו עומדים מבחינה פסיכולוגית, חברתית ותרבותית, מהם מורכב הלא מודע שלנו. המיתוסים הרבים שהעבר הותיר לנו הנם מפת הדרכים שמצייר לנו הלא מודע הקולקטיבי. מפת דרכים העוזרת לנו להבין את הדרך לחיים מאושרים ומלאי סיפוק. בהעדרם, טוען ג'וזף קמבל בספרו "מיתוסים" (הוצאת מודן), יהיה האדם מבולבל ולא ימצא את דרכו, והתוצאה תהיה היעדר הישגים אישיים וסיפוק.

"חלמתי שאני מטפסת על בניין מבחוץ (מרזבים, צינורות וכו') והטיפוס היה מאד קשה", מספרת לאה בקורס חלומות, "לבסוף הגעתי לחלון של חדר  אמבטיה וכשניסיתי להיכנס דרכו נתקעתי במעבר הצר שלו ולא יכולתי לצאת או להיכנס. ניסיתי לעשות מאמץ נוסף כדי להיכנס דרכו למבנה, אבל אז גיליתי שלמטה יש תהום עצומה, והרגשתי תקועה גם בגלל החלום וגם בגלל שאין לי לאן להתקדם. כשהסתכלתי שוב לראות מה יש למטה גיליתי שיש שם צמח יסמין  מטפס ואני זוכרת עד כמה התפעלתי  מהיופי של הצמח. 

רקע: אני בת 40, גרושה, מנהלת חשבונות ורוצה שינוי.

דרך פתרון החלום

שלב ראשון בפתרון חלום – הקשבה

להקשיב לחלום זה אומר להתבונן מהצד ולהרגיש מה הם הדגשים הנכונים ומה החלום בעצם רוצה להגיד לנו. כדי להקשיב נכון, לא חייבים להכיר סימבולים, אלא צריך את היכולת לתת למילים של החולם לסחוף אותנו, כמו בסיפור, למקום אחר. מקום שממנו נוכל לעשות סינתזה, להבין מה מציק לחולם ומה בעצם רוצה לצאת מהסיפור של החלום החוצה. 
לכן הדבר הראשון שאנו צריכים לעשות כשפותרים חלום הוא לעצור לרגע ולחשוב מה הסיפור של החולם מעורר אצלנו? מהן המחשבות שעולות לנו? באו ננסה, אם כך, לעצור לרגע ולדמיין את הסצנה הראשונה של החלום. מה עולה לנו בראש? 

תהום בחלום

החלום מתחיל כשהחולמת מטפסת על בניין ומושכת את עצמה בין מרזבים, ברזלים וזיזים בקיר, הטיפוס קשה לה והיא מאד מתאמצת.
עכשיו דמיינו שאתם רואים סרט שכך מתחיל ובנקודה זו אני עוצר את הסרט ושואל מה אתם מרגישים?
בולטת העובדה שכבר בשלב מוקדם זה, שבו אנו רק עושים היכרות עם הדמות, לחולמת מאד קשה, ואני שואל את עצמי: מדוע היא בעצם מטפסת? לאן היא רוצה להגיע ומדוע דמות החלום בחרה לטפס על קיר ולא לעלות במדרגות? 

בסצנה השנייה של החלום החולמת מגיעה לחלון אמבטיה ומנסה לעבור דרכו, אולם היא נתקעת במעבר הצר של החלון ולא מסוגלת להמשיך להתקדם. בנוסף היא מגלה שאין לה באמת לאן להתקדם כיוון שלמטה יש תהום עצומה, ולעבור לצד השני זו לא ממש אופציה.
עכשיו עצרו רגע, ובוא נראה מה מתעורר אצלנו כשאנו קוראים את הסצנה. כשאני הקשבתי לחלק הזה של החלום צרם לי המשפט בו בחרה החולמת להשתמש כשהיא אמרה: "אין לי לאן להתקדם", ואני זוכר שאמרתי לעצמי שמשפט כה דרמטי כגון זה חייב לייצג, את התחושה שיש לחולמת בחיי היום-יום שלה. 

בסצנה השלישית החולמת מסתכלת למטה ומגלה צמח יסמין מטפס ונשבתה ביופיו.
נעצור שוב וננסה לראות מה מתעורר אצלנו כשאנו קוראים את הסצנה, מה מכל מה שהחולמת אמרה, נשמע לנו חשוב יותר, מוזר או חריג?
צמח היסמין משך את תשומת ליבי, ומשהוא בסצנה של התהום המפחידה וצמח היסמין המרהיב העומד מנגד נתנו לי תחושה שלמעשה צמח היסמין הוא חלק מאד חשוב בפתרון החלום. 

שלב שני – חלום על: טיפוס, אמבטיה, תהום וצמח היסמין

טיפוס בחלום
טיפוס בחלום הוא ביטוי לרצון של החולמת לטפס ולהתקדם בחייה, ואכן אחד האלמנטים הבולטים ביותר בחלום הוא המאמץ והקושי של החולמת להתקדם. הקושי מתחיל בטיפוס הקשה, ממשיך בניסיון הכניסה דרך חלון צר ומסתיים במילים: "אני מרגישה תקועה". 

חדר האמבטיה בחלום
חדר האמבטיה הוא המקום בו אנו יכולים להיות עם עצמנו, עושים את שלנו בצורה אינטימית ומצפים לפרטיות מלאה. המקלחת זה הזמן שלנו עם עצמנו ואפשר להגיד ששם אנו יכולים למעט זמן להתנתק מהעולם ולעשות קצת מדיטציה עם עצמנו.
ברמה המעשית במקלחת אנו יכולים לשטוף את הלכלוך מעלינו, להתנקות, להתחדש. להסיר מעלינו את מה שנדבק בנו מהיום יום, להשתחרר מקשיים ומבעיות.
לא פלא שהלא מודע של החולמת "בחר" בחדר האמבטיה כנקודת מוצא ראשון ולדעתי הכניסה, אף שלא התאפשרה, לחדר האמבטיה מייצגת את הצורך של החולמת להתחדשות, מנוחה, שקט בחייה. 

בחדר האמבטיה אנו לא רק מתנקים ומסירים את הלכלוך מעלינו. המקלחת זה הזמן שלנו עם עצמנו ושם אנו עושים מדיטציה ומתנתקים מהעולם.
בחדר האמבטיה אנו לא רק מתנקים ומסירים את הלכלוך מעלינו. המקלחת זה הזמן שלנו עם עצמנו ושם אנו עושים מדיטציה ומתנתקים מהעולם.

תהום בחלום
על פי הפרשנות המקראית התהום הינו המים העמוקים והראשונים של הבריאה, ולאורך ההיסטוריה, במיתוסים רבים מים אלו תמיד היו גורם מאיים וייצגו חוסר יציבות ופחד בפני הלא נודע. השימוש במילה תהום בשפת הסימבולים קושרת את הנפילה אל אותם מים עמוקים ומסוכנים והמשמעות של הנפילה אל התהום הינה אחת: כניסה אל הלא מודע ואל "הצל" המקום האפל יותר הקיים בנפש שלנו. 

צמח היסמין בחלום
כששמעתי את החלום לראשונה לא ידעתי מה מייצג צמח היסמין בחלום, אבל הייתה לי הרגשה שלא סתם הלא מודע בחר בצמח היסמין. לכן ניגשתי לאחד המקורות הבסיסיים של מידע, ויקיפדיה, וגיליתי שאמנם היסמין אינו צמח מטפס, אולם הוא צמח מרפא ובנקודה זו הבנתי את מה שהלא מודע של החולמת רוצה להגיד לה: "את צריכה עזרה! מישהו שיכול לעזור לך להתקדם בחייך, ושירפא אותך ויעזור לך להתקדם למרות הקשיים הקיימים בחייך. 

שלב שלישי – סינתזה

עכשיו כשיש לנו את כל הנתונים: הקשבנו, והבנו את הסימבולים שהחלום מציג לנו, אנו יכולים להבין שזהו חלום פסיכולוגי ויכולים להבין מדוע הלא מודע הציג את הסיפור ואת הסימבולים בצורה, בסדר ובדרך הזו. 

את התשובה כמובן לא אנו יכולים לתת, ואת פתרון החלום רק החולם יכול להבין, אולם אנו יכולים לעזור לו לחבר את הנקודות ולשאול את השאלות הנכונות. 

והתשובה לחולמת…

החלום לדעתי הינו ניסיון של הלא מודע להראות לך עד כמה קשה לך. אני מניח שאת מודעת לעובדה זו, אולם נראה שהחלום מנסה בכול זאת לשקף לך את העובדה שאת מתקשה להתקדם בחייך, שקשה לך, ושלמעשה, כפי שאמרת בחלום, את תקועה.
אך יחד עם זאת החלום מרמז על פתרון: החיבור עם התהום, המרמז על כך שמקור הבעיה נמצא בנפש שלך, עם צמח היסמין שמרמז על הרצון שלך לרפא את עצמך, יכולים להראות שבפנים את כבר יודעת שאת צריכה עזרה.
צמח היסמין ניתן בתקופה העתיקה לחיילים לפני היציאה לקרב כדי להעניק להם אומץ ובטחון, ולדעתי לא סתם הלא מודע שלך בחר בצמח היסמין. הבחירה בצמח זה היו ניסיון של הלא מודע שלך להראות לך שאת צריכה איש מקצוע (מאמן אישי, מטפל, פסיכולוג וכדומה) שיעזור לך וייתן לך את הביטחון, את והכלים להתקדם למקום אליו את שואפת להגיע.

כיצד לפתור חלומות – פינת הסימבולים

גם ויקיפדיה יכולה לעזור לנו לפתור חלומות

איך ויקיפדיה יכולה לעזור לנו לפתור חלומות?

בואו נחשוב רגע כיצד צמח היסמין למשל התגלה כצמח מרפא? סביר להניח  שזה היה תהליך ארוך של ניסוי וטעייה בו במשך דורות רבים אלו שחיפשו עזרה ומזור למחלות הרבות שפקדו את בני האדם ניסו את הצמחים השונים שהיו סביבם.
באחד המקרים היסמין הצליח לעזור. ההצלחה הרבה של היסמין, גם אם המדע מכנה אותה "לא מדעית" עוררה בזמנו הרבה הדים חיוביים, וייתכן שבאחד המקרים הצמח אפילו הציל ממחלה אדם חשוב ומנקודה זו החלו אנשים שונים לספר סיפורים על אותו צמח מסתורי ויפיפה.
והסיפורים הפכו להיות אגדות, מיתוסים ובסופו של דבר כל זה הפך להיות חלק מהלא מודע הקולקטיבי.
ועכשיו, לאחר מאות שנים הסיפורים האלו אולי נשכחו או נעלמו, אבל את התמצית שלהם אפשר למצוא במקורות מידע כגון ויקיפדיה. ואם בויקיפדיה כתוב שצמח היסמין שימש כצמח ריפוי, אנו יכולים להניח שהלא מודע כבר יודע את זה, ושהוא משתמש בידע קולקטיבי זה כדי להעביר דרך החלומות את המסר לחלק המודע הקיים בנו. 

אני באופן אישי לאחר ויקיפדיה הולך למקור חשוב נוסף – ההומיאופתיה. שם אני יכול לגלות רבדים עמוקים יותר של הצמח, כיוון ששם אפשר לקבל את הרשמים של מאות המקרים בהם טופלו אנשים בתרופה זו, ואת הסימפטומים שעליהם דיווחו האנשים שנחשפו לתרופה זו במהלך תהליך הפרובינג (אתם מוזמנים ללחוץ כאן על הקישור למאמר "איך סימבולים באים לעולם" ולקרוא על התהליך בהרחבה). פרובינג הנו השלב בו עורכים ניסוי מדעי ונותנים לקבוצות של אנשים את צמח היסמין בצורה ההומיאופתית כדי לגלות אילו סימפטומים הוא מייצר.
ומה גיליתי:
צמח היסמין ניתן בתקופה הקדומה לחיילים לפני קרב כדי לטעת בהם בטחון. המטופלים שזקוקים לתרופה זו בדרך כלל איבדו את כוח הרצון שלהם, הם מרגישים מיואשים, רוצים להישאר לבד, ויש להם נטייה להימנע מכל ניסיון מאמץ.
אך לפני שהם הגיעו למצב זה, הם הרגישו כאילו הם על קצה צוק, שהכול הולך להתמוטט ושהם חייבים להיות בשליטה, כך הם שרדו שנים, מבלי באמת להתקדם בחייהם ויום אחד הם קיבלו בשורה רעה, או גילו שהם כבר לא בשליטה והתמוטטו.

קורס התפתחות והעצמה אישית דרך פתרון חלומות

Save

Save

הכותב: שגיא מנדלבוים

© שגיא מנדלבוים מטפל בהומיאופתיה קלאסית, ובעל ניסיון של 27 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושאי טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ. את שגיא הנכם מוזמנים לפגוש בהרצאת המבוא הקרובה וכן בקורסים: טארוט, טארוט מתקדמים ובקורס פענוח חלומות.
על הכותב בהרחבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *