מסר שבועי בקבוצת הוואטסאפ

ראשית עליי להתנצל. אני יודע שנושא הדת רגיש אצל רבים ולכן חשוב לי להדגיש כי  הדברים הנכתבים במאמר זה על דת, קבלה וקלפי טארוט הנם דעה אישית שלי, אינכם חייבים לקבל את הדברים, ואני לא מצפה כי כולם יסכימו איתי. תתייחסו לדבריי פשוט כעוד חומר למחשבה.

מאז שאני זוכר את עצמי עוסק בקלפי טארוט תמיד הייתה שם השאלה הגדולה: "האם קלפי הטארוט מנוגדים ליהדות?" לקח לי הרבה זמן לגבש את דעתי האישית ויש לי גם סיפור אישי ואת הכל אפשר לסכם בשלוש מילים: תלוי באופן השימוש.

אני מאמין כי הקלפים הם כלי להתפתחות אישית והם עוזרים לנו להבין טוב יותר את עצמנו ואת הסובבים אותנו וזו בדיוק מטרת כל דת או כלי רוחני.
שמעתי הרבה טיעונים שבגללן הדת לכאורה שוללת את הקלפים, ופגשתי רבים שהגדילו לעשות ואף קבעו עובדה וטענו בספקנות: "הדת שוללת את הקלפים כיוון שזה מביא מזל רע", או "הדת טוענת שזה מושך אלינו אנרגיות שליליות". אין ספק שהבעיה קיימת ומציקה לרבים, אולם בפועל הדבר לו באמת ההלכה מתנגדת הוא נושא ההעלאה באוב. הדת שוללת מכל וכל חיזוי עתיד ואני חייב לברך על האיסור הזה ולהגיד שגם אני מסכים עם גישה זו. לא הייתי מרחיק לכת ואומר שעיסוק בעתידות מביא מזל רע, אולם אני בהחלט מסכים עם גישה זו ומאמין שהעיסוק בעתיד לא מקדם אותנו.
אבל קלפי טארוט הם כלי. לא הם הבעיה, אלא האדם העושה שימוש בכלי. מה שעושים עם הכלי זה תלוי במשתמש. גם סכין מטבח הוא כלי וניתן לחתוך בו סלט מצד אחד ומצד שני ניתן להרוג אתו. אופן השימוש בקלפים הנו תוצאה של מי שאנו ושל מערכת האמונות שלנו.

ההלכה מתנגדת בעיקר להעלאה באוב. הדת שוללת מכל וכל חיזוי עתיד ואני חייב לברך על איסור זה ולהגיד שגם אני מסכים עם גישה זו. לא הייתי מרחיק לכת ואומר שעיסוק בעתידות מביא מזל רע, אולם אני בהחלט מסכים עם גישה זו ומאמין שהעיסוק בעתיד לא מקדם אותנו.

כשמנסים לחקור קצת לעומק את ההלכה, הדת והתנ"ך, ולא רק דרך הקבלה, אלא גם בהיבטים היסטוריים אי אפשר שלא לפגוש בעדויות המראות כי נעשו שימושים "לא כשרים" בספרי הקודש הכוללים אפילו כישופים ומעשי אוב. השיא, לדעתי, הוא הטיעון כי ניתן להשתמש בספר תהילים גם כדי לערוך כישופים שחורים. אני אישית לא מבין בשימוש בספר תהילים מספיק טוב, אולם זה נשמע לי הגיוני:  בכל כלי עוצמתי בו מסתתר ידע, ניתן להשתמש לטוב או לרע.

הנקודה היא שבכל כלי נעשים שימושים חיוביים ושליליים ואת מי שצריך לפסול הוא את המשתמש ולא את הכלי.

ההלכה מנסה להגן על הכלל, ובהיבט חברתי, בהחלט אני יכול להבין מדוע קיימת הנטייה להגיד לכולם "לא" ואחר כך לבדוק מתי קיימת אפשרות של "כן", אבל העניין הוא שפעמים רבות אנשים שוכחים לבדוק מתי ה"לא" יכול להפוך ל- "כן" ונוח יותר להתעצל ולהישאר עם ה"לא" מבלי לבדוק לעומק.

באופן עקרוני יש נטייה להגזמה מופרזת ופנטיות בדת ואפילו יש בדיחה "חצרית" על רב שהוא חסיד גדול ומעולם לא אכל דבר שהיה בו אפילו צילו של ספק שאינו כשר. יום אחד הוא עלה לשמיים ושם מייד נכנס לגן עדן וביומו הראשון הוזמן לסעודה גדולה בה השתתפו משה רבנו, רבי עקיבא, אברהם אבינו וכל הגדולים האחרים. בכל זאת הוא שאל את המלצר: "סליחה, אבל מי משגיח הכשרות כאן" והמלצר אמר "או.. היום אלוהים בכבודו ובעצמו משגיח על הכשרות" אז הרב הגדול אמר בתשובה "טוב, אם כך… תבטל את העוף, אני אקח דג".

קלפי טארוט הם כלי, בדיוק כמו סכין מטבח, ואפשר לעשות אתם דברים נפלאים או פסולים.  לצערנו, שמענו על הרבה מקרים שבהם עשו שימוש לא נכונים בסכיני מטבח, אבל אף פעם לא שמעתי מישהו אומר שסכיני מטבח נוגדים את הדת או מביאים "מזל רע".
קלפי טארוט הם כלי, בדיוק כמו סכין מטבח, ואפשר לעשות אתם דברים נפלאים או פסולים.
לצערנו, שמענו על הרבה מקרים שבהם עשו שימוש לא נכונים בסכיני מטבח, אבל אף פעם לא שמעתי מישהו אומר שסכיני מטבח נוגדים את הדת או מביאים "מזל רע".

לפני כ-12 שנים, במהלך אחד הקורסים שהעברתי, הופיע יום אחד רב חבדני"ק אשר (התברר בדיעבד) לבקשת תלמידה רצה לשמוע האם אני מלמד "כשר". לאחר השיעור נשארנו לשוחח כשלוש שעות ושם נאמרו דעות קדומות על הקלפים. אני הסברתי את הגישה שלי העוסקת בהתפתחות אישית ולא בניבוי עתיד.
לשיעור הבא התלמידה הופיע והיא לא האחרונה שקיבלה אישור בלתי רשמי ללמוד אצלי.
אני מתאר לעצמי כי יש חצרות בהם לא הייתי זוכה ליחס כל כך חיובי ותמיד יש המחמירים יותר, אולם דעתי היא כי עד שלא בודקים "בציציות" לא ניתן, וגם אין זה הוגן, לחרוץ דעה.

מדוע מקשרים בין טארוט לבין כישוף ועין הרע?

לצערי הרב קיימת אצלנו תפישה תרבותית על-פיה לכאורה חייב להיות קשר בין רוחניות וכישוף. אנשים למדו לצפות במרוצת הדורות לכך שעיסוק ברוחניות הוא בהכרח קשור לכישופים. הסיבה לכך נעוצה דווקא באנשי הדת שלנו וברבנים השונים הבקיאים משום מה לא רק בהלכה, אלא גם בכישופים, ואנשים רבים רואים בהם כתובת שאליה הולכים כדי להסיר עין הרע וכישופים למיניהם. נראה שכל איש רוח שמכבד את עצמו צריך גם לדעת לעסוק בכישופים, ורב למשל שאינו עוסק במתן פתרונות מאגיים לבעיות יום-יומיות, כנראה לא יהיה אטרקטיבי, ופחות יפנו אליו כדי לקבל עזרה.
במקרים רבים המסורת היהודית עצמה קשורה עם כישופים, והסבתא במקרים אלו מלמדת את האמא לא רק מהו פסח כשר, הדלקת נרות, אלא גם כיצד להכין קמעות, להתגונן בפני עין הרע, וכל אלו הופכים להיות מקשה אחת לה אנשים קוראים רוחניות.

מתוך הבנה תרבותית ובסיסית זו (שאינה נכונה כמובן), שרוחניות גבוהה חייבת להיות קשורה עם כישוף, נולד הפחד מקלפי טארוט ואנשים אלו, שהקשר בין רוחניות לכישוף כה שזור בתפישת עולמם, מתקשים להבין שיכולים להיות מקרים בהם רוחניות אינה קשורה עם כישופים. אנשים אלו מתקשים להבין שיש אפשרות שקלפי טארוט הוא כלי רוחני העוסק בהבנת החיים והתפתחות אישית, ללא החלקים הבעייתיים שלהם הם רגילים.

האם קלפי טארוט מביאים מזל רע?

לאלו הטוענים כי הקלפים מביאים "מזל רע" או "עין הרע", ולפעמים רבות, לצערי, זהו הטיעון הקיצוני בו משתמשים "יודעי דבר", יש לי תשובה טיפה צינית:

לצערי הרב קיימת תפישה תרבותית על-פיה לכאורה חייב להיות קשר בין רוחניות גבוהה וכישוף. מתוך הבנה תרבותית ובסיסית זו (שאינה נכונה כמובן), נולד הפחד מקלפי טארוט ואנשים אלו, שהקשר בין רוחניות לכישוף כה שזור בתפישת עולמם, מתקשים להבין שיכולים להיות מקרים בהם רוחניות אינה קשורה עם כישופים.
אנשים אלו מתקשים להבין שיש אפשרות שקלפי טארוט הוא כלי רוחני העוסק בהבנת החיים והתפתחות אישית, ללא החלקים הבעייתיים שלהם הם רגילים.

אני אישית לא מכיר שימוש בקלפים המביא "מזל רע" או "עין הרע". הקלפים הם כלי להתפתחות אישית ואני אפילו לא יכול לדמיין כיצד שימוש בהם יכול להביא מזל רע. זה מגוחך בעיני בדיוק כמו לשמוע מ"יודעי דבר" שקלפי טאקי עושים מזל רע. צריך להבין: כדי שצרות רעות אלו יפקדו אותנו אנו באמת צריכים לעשות שימוש שלילי וחריג בקלפים.

אני כבר עובד עם קלפי טארוט עשרים וחמש שנים, למדתי וראיתי הרבה דברים, אבל בכול השנים האלה מעולם לא ראיתי ואפילו לא שמעתי על כאלו שעושים שימוש שלילי בקלפים. לכן תמיד נשמע לי מוזר לשמוע שמישהו שלא מהתחום הצליח באורח פלא לשמוע על אדם כזה.
אבל דבר אחד אני יכול להגיד לכם: אם מישהו מספר לי שהוא מומחה בעין הרע, או שהוא יודע מה עושה עין הרע– לדעתי דווקא ממנו צריך להיזהר.
אני לא אכחיש. זה באמת נשמע לי הגיוני: עם כל כלי עוצמתי בו ניתן לעשות שימוש חיובי מן הסתם ניתן לעשות גם שימוש שלילי. בהחלט יכול להיות שיש מישהו איפה שהוא הרוקח כישופים או מיני שימושים שליליים אחרים עם הקלפים. באחד הסרטים של ג'יימס בונד אחד מ"הרעים" השתמש בקלפים כדי להרוג, ואני מניח שאם הוא יודע להשליך קלף ולהרוג מישהו, עם קצת אימון הוא יוכל לעשות את זה גם עם קלפי טארוט.

וכן, בהחלט גם אדם מסוג זה נכנס לרשימת "האנשים שאני מעדיף לא לפגוש" שלי, יחד אם אותם מומחים יודעי דבר המבינים בעין הרע.
ואם אתם פוגשים אחד כזה או אחד שמכיר או שמע על אחד כזה, אני ממליץ לכם להתרחק ממנו, או מאנשים כמותו כיוון שלדעתי להיות בסביבה של אנשים העוסקים בדברים שליליים מזיק באותה מידה כמו להסתובב בסביבה של פושעים אלימים כיוון שכשהם ייפגעו גם אנחנו נפגע.

לא קלפי הטארוט המהווים בעיה. כמו בכל תחום (כולל דת ואמונה) – אלו המשתמשים בידע בצורה לא נכונה, אלו העושים שימוש לא נכון בכלי, אלו החוטאים באמונה ובכוונה שלהם  – הם מקור הבעיה. זה לא הכלי – זה האנשים. הם אלו המהווים איום.
קלפי הטארוט הם כלי נפלא העוסק בהתפתחות אישית ורוחנית. הם עוזרים לנו להבין מי אנו, לגלות את הפוטנציאל הטמון בנו ולהכיר את החיים. האמת היא אחת. יש הרבה דרכים להגיע אליה ולכל אחד יש את הדרך שלו. קלפי טארוט הם  אחד מתוך אין ספור כלים אתם ניתן להגיע אל האמת. לא כל כלי מתאים לכולם ויש מקום לכל הדרכים כל עוד אנו מכבדים את האדם.

Save

הכותב: שגיא מנדלבוים

© שגיא מנדלבוים מטפל בהומיאופתיה קלאסית, ובעל ניסיון של 27 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושאי טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ. את שגיא הנכם מוזמנים לפגוש בהרצאת המבוא הקרובה וכן בקורסים: טארוט, טארוט מתקדמים ובקורס פענוח חלומות.
על הכותב בהרחבה

16 thoughts on “האם קלפי טארוט מנוגדים ליהדות?”

  1. זלמן גולדמן

    שלום רב
    ראשית תודה רבה לך שגיא, אתה מסביר ממש נפלא והאתר שלך מלא ידע מעשיר.

    אני אדם דתי וחוקר הרבה את עולם המיסטיקה והרוח, ולפי הבנתי הפתיחה בקלפים פועלת על ידי תת המודע העמוק שלנו, כמו שימוש במטוטלת ומבדק שריר, והמון רבנים מתירים להשתמש בהם, ולעניות דעתי כך גם בקלפים.

    אמנם הדמויות והסמלים שנמצאים בקלפים מלאים בדמויות אלילים ועבודה זרה עתיקה וכן מוטיבים רבים מהנצרות שלא ראויים לשימוש על ידי יהודים, הרי על כך טבחו בנו הנוצרים במסעי הצלב ובמשך כל הדורות ועמדנו בגבורה, וכעת ניפול???
    ובנוסף מצויר השם הקדוש של הבורא שאינו נהגה בקלף גלגל המזלות באופן שמרגיש לי באופן אישי חילול הקודש.

    כך שלסיכום דעתי האישית היא שעצם השימוש בקלפים מותר על פי היהדות אך הסמלים והתמונות צריכים לעבור שינוי והתאמה לפי יהדות, ולא חסר לנו ביהדות מוטיבים סמליים כמו שני לוחות הברית שלושה אבות ארבע אמהות שמונה ימי מילה ושנים עשר שבטים.
    אשמח מאד לדעת אם יש אפשרות להשיג כיום קלפים ללא דמויות של אלילים ומוטיבים נוצרים.
    תודה רבה

  2. כאחד ששיווק בעבר קלפי טארוט של הוצאת "גל" וחוזר בתשובה בהווה המתמשך…
    אני מבין שזהו כלי בו התודעה שלנו היודעת כל יודעת איזה מענה צריך המודע של האדם לקבל והיא זו שבוחרת את הקלפים
    וכאן מגיע האדם החשוב לפרש אותן נכונה בהתאם ליושב מולו
    אם האיש מתחבר ומבין הוא יודע מה רצתה התודעה להעביר
    אני משתמש גם לפרנסתי באבחון בכף יד וזהו כלי נוסף אולי יותר מדעי בו התשובות למבנה האישיות רשומות בכפות הידיים
    בהצלחה ובברכה
    ארז מאיר

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני מתחברת למה שאתה אומר שהטארוט משמשות ככלי לעזור לאדם להגיע לתובנות ומודעות על חיו .
    ואצלו התשובה מה הוא יכול לעשות בכדי להגיע למקומות טובים יותר ,
    מה יגרום לו להיות מאושר יותר , בריא יותר ועוד…

  4. לפעמים זה נובא רק מטינה, לא מרוע, יש אנשים טובים עם טינה לאנשים רעים, מבין?

    1. שגיא מנדלבוים

      אני מתנצל, אבל לא הבנתי.
      ראשית, לדעתי לאנשים טובים לא צריכה להיות טינה לאף אדם.
      ודבר שני, לא הבנתי איך זה קשור למאמר, כי המאמר לא עסק באנשים טובים או רעים.

  5. בתור אדם שעסק בטארוט בתור חילוני וחזר בתשובה, אני יכול להגיד שהרגשתי בשלב מסויים שאף על פי שהקלפים עוזרים לי כביכול להתקדמות כל שהיא בתחומים שונים רוחניים וגמשיים אני לא במקום הנכון, אפשר להסביר הרבה הסברים שכליים והגיוניים ולאמר שזה בסדר וכו' אך סוף כל סוף אין לנו מושג מהיכן יורד הכוח הזה שיש בקלפים (או לחילופין ההבנה שיורדת אלינו דרכם) הרי לפי היהדות הכוחות בעולם מתחלקים לשניים סטרא דקדושה וסטרא אחרא, זה לא אומר שכוחות המגיעים מהסטרא אחרא חייבם להיות "שחורים" אפשר גם לרפאות בהם אך עדיין אסורים( דרך אגב אפשר לראות שיש מציאות שיש לומדי תורה שהיניקה שלהם תהיה מהסטרא אחרא, ואף על פי שכביכול על פי מה שעייננו ראות שלומדים תורה בשקידה וכו שעל פי היהדות שכמעט ואין ערך יותר עליון מזה עדיין השורש שהאדם יונק ממנו הוא מהקליפה – רבי נחמן מרחיב על זה הרבה בליקוטי מוהר"ן ומסביר כמה צריך להתרחק מזה, ומאנשים כאלו וכמה נזק הם מסבים לעולם) ואפילו אם לא אסורים מדברים תורה מפורשים בכל זאת אסורים על פי הקבלה שבתכלס מפרשת את הרובד בעמוק יותר שבתורה עצמה (כמו סיאנס שלפי הרבה פוסקי הלכה גדולים אין זה איסור תורה של לא תדרוש אל המתים וכו…' ואין בזה איסור הלכה על פי הפשטות הדברים לא שודאי אסור להתעסק בזה משום שזה בא מכוח הקליפה) בקיצור עיקר היהדות היא פשיטות ותמימות "תמים תהיה עם השם אלוקיך" הכח הרוחני הכי חזק שלנו זה התפילה ולא צריך יותר מזה לגדילה רוחנית,בריאה ואמיתית כי מי יודע לכוון אותנו יותר טוב לכיוון האמיתי שמיועד לנו מבוראנו שיעד אותנו לכיוון הזה? כי תכלס אנחנו יכולים להבין ולהסביר הרבה דברים אבל אין לנו עיניים לראות את השורש של כל דבר מהכין הוא בא ומה אחריתו…
    כי רובנו לא בדיוק זכים וטהורים בגוף ונפש…
    בקיצור לא צריך הרבה שכל והסברים למה כן למה לא וכו… תכלס צריך לבקש באמת – אמת שתהיה מה שתהיה וללכת עם הרבה תפילה (ותורה ומעשים טובים) ואז ודאי אנחנו מתחברים לשורש האמתי.
    אפשר להרחיב הרבה בנושא, אך זה כבר יהיה כפייה דתית 🙂 אני לא מנסה להחזיר מישהו פה בתשובה אלא אומר את דעתי.

  6. יש לי רק הערה קטנה ממה שיצא לי לדבר עם אנשים:
    לפעמים אנשים אומרים שהיהדות אומרת כך וכך וכו' והכל משמועות מבלי לשאול את מי שבאמת בקי.
    אז אם אומרים לכם שזה רע או טוב זה עדיין לא אומר שזו האמת ובמיוחד אם האדם שאומר את זה איננו תלמיד חכם שבאמת יושב ולומד ויש לו ענווה אמיתית שהוא מוכן לבדוק ולהקשיב כדי לבחון דברים לפי האמת.
    יש רבנים שהם רק נותנים שיעורים מהספר ויודעים לדבר וכו' וזה יפה מאד, אבל ישנם שזכו להגיע להוראה ולדעת מה בדיוק התורה אומרת בכל תחום ולא מתביישים לומר "לא יודע" כשהם אינם יודעים. קשה למצוא אותם אבל אשרי מי שזוכה!
    אז אל תתרגשו יותר מידי מכל מיני שמועות, אלה שבאמת יודעים בד"כ צועקים הכי פחות… (איסתרא בלגינה קיש קיש קריא – חפשו בגוגל)
    (אני לא מבין בקלפים ובטח שאינני פוסק, אני רק כותב כדי לחסוך מאחרים כאבי ראש)
    חג שמח!

  7. כאשר אדם שומר על פתיחות וסובלנות הוא מאפשר לעצמו לצמוח ולגדול וכאשר שומרים על איזון בכל דבר בחיים בכל דבר הרי שניתן להגיע להשגים התפתחותים.
    בדברך לא נשמעה אמירה קיצונית להפיך יש מקום לפתיחות ולסובלנות שציינתי.
    אך בכל זאת שאלה לי אליך . בחלק מהקלפים יש מוטיבים מהנצרות
    אשר מקשים עלי בהבנתי אותם ובחיבור אליהם שכן אני אדם מאמין למרות היותי
    חילונית.
    אשמח לשמוע ממחשבתך.
    תודה מיכל

    1. שגיא מנדלבוים

      לא בכול סוגי חפיסות הקלפים יש מוטיבים נוצריים. יש הרבה חפיסות שבציורים שלהם אין מוטיבים כאלו ואפשר פשוט לבחור לעבוד אתם.
      אחת החפיסות האלו, לדוגמא, היא חפיסת הקלפים של ליז גרין שנקראת mythic-tarot, ופעמים רבות אני משתמש בציורים של חפיסה זו כשאני מעלה מאמר באתר שלי.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שלום שגיא
    אני בטוחה שלא האנשים הם הבעיה אלה הפחדים של אנשים

  9. תודה רבה שגיא, כרגיל הדברים כתובים כל כך נקי וברור
    תודה על הנתינה האינסופית שלך
    תמיד אני נהנית לקרוא חומר שלך וגם הפעם, נהניתי והתעשרתי
    תוכן קורס החלומות שלמדתי אצלך בחיפה (לפני שנה, הזמן עובר מהר) מלווה אותי כל יום (ולילה..) בהתפתחותי האישית
    כל הכלים שאתה מלמד הינם להתפחתחות אישית תמיד ואף פעם לא לניבוי או חיזוי וזו טעות נפוצה. שמחתי ללמוד ממך אחרת. כיצד הכלים תורמים לי לכאן ועכשיו

  10. כל כך נכון! כמו שאם כל דבר ניתן להסב לאיזורים השליליים כך גם עם העיסוק בטארוט, כל עוד אין הפלת גורל, התעסקות עם עוב אני כאדם מאמין לא רואה התנגדול לכך, אל שגיא הגעתי ללמוד קלפים ויש לציין שהדרך שלך הרבה יותר מקדמת ומכוונת מה שהופכת עוד קריאת קלפים לייעוץ בקלפים הגורם לנו להתפקח!

    1. ומי כמוני יודע שאתה תלמיד מצטיין שלו … 🙂
      אוהב אותך, רוני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *