קלף השוטה

לחופש אין מחיר

קלף השוטה

השיעור אותו מבקש ללמד קלף השוטה בקלפי טארוט

חופש אינו תגובה,
חופש אינו בחירה.
זוהי התחושה שיש לאדם, כי אם יש לו ברירה הוא חופשי.
חופש הוא התבוננות טהורה ללא הכוונה, ללא פחד מעונש ותגמול.
חופש הוא ללא מניע,
חופש לא נמצא בסוף תהליך האבולוציה של האדם, אלא טמון בשלב הראשון של הקיום שלו.
אם נצפה במצבים בהם יש העדר חופש, נגלה שהוא קיים במצבים בהם אין לנו תודעה של אפשרות של חופש.
(ג'דו קרישנמורטי) 

השוטה הנו גולת הכותרת של קלפי הטארוט. הוא מייצג את סוד החיים, את תכלית הקיום שלנו, את המקום אליו כולנו שואפים להגיע, ואת שיא התבונה והתודעה. הוא מייצג את ההארה. השלב הסופי והאחרון בהתפתחות הרוחנית שלנו, בו כול האור של היקום עובר דרכנו, אנו הופכים לשלמים, הכל ברור וידוע ואנו מוארים.

ולשם שואף קלף השוטה להביא אותנו, לשלמות זו וללמד אותנו להגיע אליה, אולם זה אנו תהליך פשוט ומהרבה סיבות, שהעיקרית מבניהן היא שאת השוטה, את המקום הנשגב הזה, לא ניתן לתפוש, או להבין. השוטה איננו מוחשי, לא ניתן לחוש או למדוד אותו – הוא רעיון בלבד, "STAE OF MIND", והדרך היחידה להבין את השוטה היא להכיר את כל 77 הקלפים האחרים. 

רק לאחר שנעבור את כל השיעורים בדרך לשוטה, לאחר שנבין מהם השיעורים אותם מלמדים כל אחד מקלפי הטארוט, נוכל להבין את המהות של השוטה. כל קלף טארוט הנו שעור בדרך השוטה – חלקם קשורים ברוח, וחלקם ארציים וקשורים בתפיסת המציאות הגשמית. כל אחד מהשיעורים מקדם אותנו עוד שלב להבנת המהות שלנו. השוטה הוא ההבנה של כולם ביחד. רק לאחר הבנת השיעור והמסר של קלף הכוהנת הגדולה, הקוסם, של התלוי, של כל ייסוד החרבות ושל שאר קלפי הטארוט, נוכל להבין ולתפוש את הכל – וזה השוטה. מסיבה זו קלף השוטה הוא ה"ג'וקר" – כל הקלפים הם חלק ממנו, והוא נמצא בכל קלף וקלף. להבין אותו פירושו להגיע לסוף התהליך.

השוטה מייצג את החופש

השוטה חופשי. אין דבר המגביל אותו: לא אנשים, לא חברה, לא חוקים, לא מחויבות ולא דבר. הוא הכול – ולא כלום. כיוון שכך הוא יכול להיות כל מה שהוא רוצה, ולנהוג בכול דרך בה הוא חפץ.

בכל זאת כדי שנוכל, אפילו קצת, להבין את מהות השוטה אפשר להגיד כי השוטה עוסק בחופש. השוטה חופשי, הוא השתחרר מכול המגבלות, עבר את כל תהליכי ההתפתחות, ואפילו הלא מודע כבר אינו מנהל אותו. אין דבר המגביל אותו:  לא אנשים, לא חברה, לא חוקים ולא דבר. הוא הכל – ולא כלום. וכיוון שכך הוא יכול להיות כל מה שהוא רוצה, איך שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה. השוטה הגשים את אחד השיעורים הרוחניים החשובים שיש – להיות חופשיים! לחיות מבלי שדבר יוכל לעצור אותנו, בלי חרטה, להיות מסוגלים להשתנות, לשנות, ומבלי להרגיש כבולים לדבר – וזהו השוטה.

השוטה יכול להיות הכל והוא מכיר את הכל, דבר אינו מגביל אותו, פרט לגוף הפיזי שלו, מגבלה זמנית בשלב זה, שכן הוא עומד לקפוץ לתהום. צעד (מומלץ לא לנסות לפני שהופכים להיות מוארים) שאמנם נראה בלתי שפוי, אולם בשלב זה של התפתחות, לאחר ההארה, יעזור לו לאבד את גופו. לאחר הקפיצה השוטה לא יגיע לקרקע, אלא יהיה אנרגיה בלבד ויוכל לבחור להיות ולעשות כל דבר.

את מעשי השוטה לא ניתן להבין

כשאנו עושים את הדבר הנכון זהו סימן שמצאתנו את הדרך אל החופש. אולם במקרים רבים החיבור שלנו עם החופש יכול ליצור סתירה בינינו לבין החברה. החברה מתקשה לקבל שינויים ולכן תנסה לשכנע אותנו להישאר באותו מקום מוכר ו"בטוח" מקום נוח בו היא רגילה שאנו נמצאים לטוב או לרע. דווקא אז, באותם מקרים, אפשר לומר שזהו הסימן לכן שאנו עושים את הדבר הנכון.

כשאנו עושים את הדבר הנכון זהו סימן שמצאתנו את הדרך אל החופש. אולם במקרים רבים החיבור שלנו עם החופש יכול ליצור סתירה בינינו לבין החברה. החברה מתקשה לקבל שינויים ולכן תנסה לשכנע אותנו להישאר באותו מקום מוכר ו"בטוח" מקום נוח בו היא רגילה שאנו נמצאים לטוב או לרע. דווקא אז, באותם מקרים, אפשר לומר שזהו הסימן לכן שאנו עושים את הדבר הנכון.

השוטה הנו הקלף האחרון בחיפוש אחר ההארה, אולם זהו גם הקלף הראשון, המתחיל את הכל, בו המחפש מתחבר בפעם הראשונה  אל החופש. מתנתק מהסטטוס ומהנורמות הרגילות ויודע מה הוא רוצה ומה נכון.

כלל חשוב שיש להבין בכל הקשור לקלף השוטה הוא שאת מעשי השוטה לא ניתן להבין. הוא נראה כשוטה, אולם הוא יודע בדיוק מה נכון עבורו ומה הוא רוצה. גם בתמונה של הקלף מצטיירת הדמות כשוטה, כיוון שהיא עומדת לקפוץ לתהום ולכאורה להרוג את עצמה. אולם כבר הבנו שלא כך הם פני הדברים, ולעתים  ההבנה שלנו, נקודת ההשקפה שלנו או של אחרים, יכולה להטעות, וכולנו חווינו את החוויות בהם לא הבינו אותנו וחשבו אותנו לשוטים. אני זוכר שבתחילת דרכי כשאני התחלתי ללמוד טארוט אצל המורה שלי – אף אחד מהסובבים אותי לא הבין מה קרה לי, מה יש לי לחפש שם, והצטיירתי כשוטה, אולם אני ידעתי כי זהו הצעד הראשון שלי אל ההגשמה ואל החופש. 

ומה יש לחברה להגיד…

אחד הדברים החשובים לנו מכל הנו החופש שלנו, וכשאנו עושים את הדבר הנכון זהו סימן שמצאתנו את הדרך אל החופש. אולם יחד עם זאת כמעט תמיד החיבור עם החופש יוצר סתירה בינינו לבין החברה. תפקיד החברה ליצור יציבות והיא עושה את זה טוב מאד. היא תנסה למנוע מאתנו ליצור את השינוי, להשאיר אותנו בדיוק באותו המקום ובכל פעם כשאנו מוצאים את החופש, מתחיל תהליך של משא ומתן עם החברה. כך לדוגמא, אם אני רוצה לנסוע להודו לשנה זה לא שאני יכול כך סתם לצאת למסע. אני צריך לקבל "אישור" מהחברה. אני צריך להתחיל משא ומתן. זה יתחיל עם האשה שתגיד לי "מדוע הודו ומה פתאום שנה ולא חודשיים?". זה ימשיך עם ההורים, המשפחה החברים, תלמידים, מטופלים ועוד ועוד. בפועל כדי לנסוע להודו לשנה אני צריך לעבור כל כך הרבה "אישורים" שזה ממש נשמע כמו תהליך של קבלת היתר בניה. אבל, זה חלק מחוקי המשחק ולפעמים ככל שההתנגדות גדולה יותר, זה הסימן שאנו עושים את הדבר הנכון.

 

קלף השוטה בקריאה

השוטה הוא אחד משלושה קלפים שכשהם יוצאים כתשובה סופית, לא ניתן לתת תשובה. עכשיו, אני רוצה קצת לדבר על זה. נתקלתי פעמים רבות בביטוי הזה במיוחד בקלף הכוהנת הגדולה ותמיד האמרה הזו העלתה חיוך על פניי. ואם אני אתן בכול זאת לשואל תשובה, ארגון קוראי הטארוט ישלול ממני את רשיון הקריאה בקלפים? האם בדיוק כשהקלף יוצא אני אקבל צרידות נוראית ולא ייצאו מילים מגרוני? מה זאת אומרת – לא ניתן לתת תשובה סופית? ובכן, מה שזה אומר הוא שלא ניתן לתת תשובה ישירה לשאלה של השואל. זה אומר שאין תשובה של "כן" או "לא", אולם בכל אחד מהקלפים האלו (השוטה, הכוהנת הגדולה והירח) בהחלט ניתן לתת הכוונה לפעולה הנכונה שהשואל צריך לעשות כדי שהוא יימצא במקום טוב יותר.

לחופש אין מחיר

בקלף השוטה לא ניתן לתת תשובה סופית כיוון שאנו נמצאים בשלב, בו אנו לא מחוברים לחופש שלנו, וכל עוד אנו נמצאים שם, לא נוכל לדעת מה יקרה.

ברוב המקרים השאלה הנשאלת לא ממש רלוונטית. זה אומר שאם, לדוגמא, נשאלה שאלה על קניית דירה בעוד כשנה, אין זה רלוונטי כיוון שבעוד כשנה יכול להיות שניהיה במקום אחר לגמרי – למשל ייתכן שנבין כי אנו רוצים ללמוד רפואה בחו"ל ונרצה להשקיע את הכסף בזה. כשקלף השוטה יוצא בקריאה לא נוכל לדעת מה יהיה, אלא נוכל רק לדעת שבסוף התהליך, אנו צריכים להיות מחוברים לחופש שלנו, להיות במקום הנכון. הדבר היחידי שאנו יכולים לדעת הוא שאנו צריכים להיות במקום בו אנו יודעים אושר וחופש אמיתיים.

הקלף מדבר על התחלות חדשות, על פתיחת דף חדש. אנו משתחררים מדברים ישנים ומסוגלים להתחיל דברים חדשים, נכונים וטובים עבורנו. כשהקלף יוצא בקריאה זה אומר שאנו יודעים מה נכון עבורנו ושאנו צריכים להתעקש על זה. בדרך כלל הסביבה לא תבין אותנו, ואנו צריכים לסמוך על תחושות הבטן שלנו אשר יובילו אותנו למקום הנכון.

השוטה מייצג את התחלת הדרך. השלב בו הכל התחיל, בו אנו רואים את הכיוון שעלינו לצעוד בו. הוא מייצג את ייצר ההרפתקה המהולה בתחושת חופש ואושר, ואנו מצווים ללכת אחריהם.

קלף השוטה עוסק בחופש וחשוב להבין שאנו צריכים להעמיד את החופש בראש סדרי העדיפויות שלנו. פעמים רבות הקלף רומז כי אנו עומדים "למכור" את החופש שלנו.
אחת ממשתתפות הפורום שאלה האם כדאי לה להתגרש, וקלף זה יצא כקלף התשובה. לאחר כמה בירורים התברר כי השואלת רוצה להתגרש, אולם היא לא רוצה לאבד את הכסף והרכוש הכרוכים בזה. לא היה טוב לה עם בעלה, אולם היא זו שהביאה את העושר למשפחה והיא לא רצתה "לחלק" אותו סתם כך. התשובה היתה שאסור לה "למכור" את החופש שלה. אין מחיר לחופש ואם לא טוב לנו, כל סכום כסף לא יכול לעמוד מול האושר שאנו נמצא כאשר נצא לחופשי.

4.8 (95.47%) 53 votes

רוצה קורס מתנה? שני קורסים שווים מחכים לך כאן:

קורסים במתנהקורס מבוא בקלפי טארוט, בו אלמד אותך את הסודות אותם אני מגלה בשיעור הראשון של קורס הטארוט שלי.

קורס "לעורר את החלום", בו אלמד אותך מה הסוד – כיצד ניתן לחלום יותר חלומות בכל לילה.

הקורסים ניתנים ללא תשלום כמובן, ולאחר ההרשמה אשלח אלייך למייל סדרה של שיעורים מרתקים אותם ניתן לקרוא בזמנך הפנוי.

תגובות פייסבוק

12 תגובות על “לחופש אין מחיר

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כמו תמיד , ברור מובן ועושה שכל, תודה

    הגב
  2. סמדר

    מעניין מאוד. אגב, למה הקלף מכונה השוטה? מהתיאור כאן נראה שהוא הכול חוץ משוטה.

    הגב
  3. שרה

    החופש מאפשר את החיפוש שבעזרתו אדם יוצא מדפוסים שכולאים אותו.
    כך יוצא המחפש חף(נקי) מכל התבניות הישנות – בשעת השין –
    רגע לפני שהרגליו הישנים היו סוגרים עליו ומונעים ממנו שינוי והתפתחות.
    אז כולנו שוטים – כלואים בידוע והנוח גם כשהמצב מביא אותנו אל פי התהום
    והקלף בא לשקף את מצבנו ולהעיר אותנו.

    הגב
  4. נוף

    מדהים!
    לאור הכתוב, נדמה, כי השוטה מלווה אותי למן הרגע בו פקחתי את עיניי,אבל כעת אני יכולה גם לראותו…
    תודה מ-לב:)

    הגב
  5. צביה בן עמי

    לדעתי השוטה לא ממש חופשי ואין הוא יודע את הנתיב המדויק בו הוא צועד. הצרור הקשור על מוט שעל שכמו מזכיר לנו שהשוטה עדיין קשור לדברים מן העבר,דברים שעדיין לא באו לכדי פתרון. הוא צועד בקלילות אל תהום ולמרות שהכלב מנסה להזהיר אותו (כלב=כמו לב, חבר), הוא לא מסתכל קדימה אלא למעלה ולכן, אדם שיוצא לדרך חדשה מבלי לחשב סיכונים או מכשולים נקרא שוטה,עלינו להיות 50% ברוח ו-50% בחומר,מאוזנים,חזקים,בעלי ידע,בעלי כח רצון. לדעתי השוטה לא מאוזן,הוא גורר עמו את עברו אבל לא מסתכל על העתיד,לכן הוא שוטה כי רק נדמה לו שהוא חופשי,אין הוא בעל ידע רוחני.השוטה אומר "אכול ושתה כי מחר נמות",אם לא יסתכל לאן פניו מועדות יפול לחושך.
    תודה
    צביה בן עמי
    מחברת הספר טארות וקבלה

    הגב
    1. שגיא מנדלבוים Post author

      ראשית הרשתי לעצמי לערוך את ההודעה שלך ולהוסיף בה את המילה "לדעתי", שהייתה חסרה בה.
      אני אישית פחות מתחבר לגישה שאותה את מציגה, כיוון שהפירושים בה מתבססים יותר על התמונות ופחות על חוקיות קבועה וארכיטיפים.
      אני מסכים שיהיו מקרים בהם השואל מתנהג כ"שוטה", אולם אלו יהיו מקרים חריגים, ובגישה שאני מלמד מקרים אלו אינם חלק מהתבנית הקבועה של הקלף.

      הגב
      1. ענת

        אהבתי מאוד את הדרך בה הגבת לדברים שכתבה צביה. להגיב , להגיד את גישתך מבלי לשלול את האחר.
        תודה

        הגב
  6. מגדה רותם

    המאמר היה בשבילי אישור אחרון לבחירה שעשיתי , לצאת לגמלאות. וזאת תחושה שהלכתי איתה כשנתיים. והחברה והקרובים אלי לא מבינים איזה בחירה זו בגיל כל כך מוקדם (57). תמיד ידעתי בתוך תוכי שזאת בחירה נכונה ואמיתות, והיום אני קוראת את המאמר על השוטה זה חתם אצלי שאכן הבחירה שלי היא נכונה וטובה בשבילי למרות כל האמירות מסביב. אני שלמה בלב שלם שאני עושה את הצעד הנכון והטוב בשבילי ואך ורק בשבילי . לא רוצה כבר להיות בסדר עם אחרים.
    שוב המאמר היה במקום הנכון ובזמן הנכון. תודה רבה

    הגב
  7. לאה סידן

    הקלף לבדו בקריאה אינו יכול לתת תשובה חד משמעית לשאלה,
    המענה הנכון תלולי גם בקלפים שמתחברים מסביבו,ולמהותה
    של שאלת השואל.

    הגב
  8. ארי

    אם אני מבין נכון, קלף השוטה מדבר על מצב מודעות הדומה למצב עליו דיבר ביון : No memory, no desire. ביון, מגדולי הפסיכואנליזה, גרס כי בכל פגישה טיפולית על הפסיכואנליטיקאי , למרות הידע, הזיכרון והתשוקה, להתנגד לכל ניסיון להיצמד למה שהוא יודע לשם השגת מצב נפשי
    של הקשבה והכלה. רק כך ניתן יהיה להקשיב ולהגיע אל האמת בטיפול. את ה"הכלה", החוויה המלאה והמציאות המוחלטת הוא סימן באות O, שהיא הפלא ופלא, אותו סימן של קלף השוטה.
    זה איכשהו מתחבר?

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.