למה לא מתחילים איתי?

בר רפאלי, שהוכתרה על ידי המגאזין  MAXIM בתואר האשה הלוהטת בעולם, מספרת שאף אחד לא מתחיל אתה. מתברר שהיא לא לבד, ושפסיכה, היפה בנשים, הקדימה אותה ב-2,500 שנים כשטבעה את המושג "תסביך פסיכה" בסיפור אהבה הנפלא "פסיכה וקופידון".

סיפורם של פסיכה וקופידון

הסיפור המייצג את יסוד המים, הוא אחד מסיפורי האהבה היפים שנכתבו. בסיפור, כמו בכל סיפור, מוצגת אהבה בלתי אפשרית בין אל האהבה קופידון לבין פסיכה היפה, בת האנוש.
ה"אישה הרעה" בסיפור היא אמו של קופידון, אפרודיטה, העומדת כחיץ בין האוהבים.
אך כמו בכל הסיפורים המיתולוגיים המשקפים את כללי החיים, זהו לא רק סיפור אהבה, כי אם הסבר ומפת דרכים המכינה את בני הזוג למה שמצפה להם בכלל ולמפגש הגורלי בין הכלה לעתיד והחמות לעתיד בפרט. כן, גם לפני 2,500 שנה אמהות לא שחררו כל כך מהר את הבנים שלהן, וגם אז לא אפשרו להם להביא "כל אחת" הביתה.

שני גביעים – המחזר והמחוזר

סיפורנו מתחיל כשפסיכה, היפה בנשים, נולדה. כבר אז הבינו כולם שהיא אינה ילדה רגילה. בשנותיה הראשונות יופייה היה כה מדהים עד שרבבות עלו לרגל כדי לחזות בה. כשהתבגרה, שמה הלך לפניה. לו הייתה חיה בימינו אנו, דמותה הייתה מתנוססת על השער של Vogue, היא הייתה הופכת לדוגמנית מבוקשת בכל תצוגות האופנה בעולם, וכמובן מתקבלת כאורחת כבוד בכל תכנית ריאליטי או ארמון.
תושבי עירה ובני משפחתה היו גאים ושמחים מאוד, אך אפרודיטה, או בשמה האחר: וונוס, אלת היופי, לא הייתה מרוצה. מעבר לעובדה שאפרודיטה הייתה קנאית ותחרותית, היא לא הבינה מדוע בני האדם זונחים את מזבחיה ועולים לרגל כדי לחזות בבת אנוש, שיופיה יתפוגג בעוד מספר שנים. "היופי שלי הוא נצחי, אלוהי", היא אמרה, "לא אתן לזה להמשיך."
היא קראה מיד לבנה, קופידון, וביקשה ממנו לירות בפסיכה את אחד מחצי האהבה המפורסמים שלו, חצים אשר אלים ובני אדם כאחד לא יכולים לחמוק מהם. באמצעותם הוא יגרום לה להתאהב ביצור המכוער והנתעב בעולם, והיא תורחק מבני אדם ומעולם הזוהר.

שכשיוצא הקלף בקריאה אנו נמצאים במבחן, מבחן השפע. "היקום" בוחן אותנו, והתוצאות יהיו בהתאם לרמת ההשתדלות שלנו. אם נראה ל"יקום" שאנו רוצים ונפעל, נקבל את מה שאנו רוצים.

קופידון, הילד הממושמע של אמא, עמד לעשות את אשר ציוותה, אך כשראה את פסיכה, התאהב בה מיד, בלי חצים כלל. מה יעשה אם כן? כיצד יוכל לממש את אהבתו מחד ולגרום לה להיעלם מעל פני האדמה מאידך?
קופידון רקם תכנית והוציא אותה לפועל: ראשית הוא ירה בפסיכה את חץ האהבה, ואחר כך ניגש אל הכהן שישב באורקל (המקום בו בני האדם נועצים באלים) והזהיר אותו מפני צרה איומה שעתידה לבוא. הוא סיפר לכהן כי למחרת בצהרי היום נחש מכונף עומד לעלות מהים ולהשמיד את העיר. "יש רק דבר אחד שיכול להציל את העיר", אמר קופידון, "צריך להקריב את היפה מכולן – את פסיכה". עם זאת אסור לספר לה על כך. עליה להאמין כי עלם חמודות מבקש את ידה, וכי כל מבוקשו הוא שתעמוד על קצה הצוק בעיניים קשורות.

פסיכה הסכימה, ומדוע?

כיוון שהיא סבלה מתסביך מפורסם בשם "תסביך פסיכה", שלפיו, דווקא בגלל שהיא כה יפה, אף גבר מעולם לא העז להתחיל איתה, והיא מצדה החלה לפקפק ביכולתה למצוא אהבה.
אחיותיה וחברותיה כבר מזמן התחתנו והיא מעולם לא זכתה להיות מחוזרת. לכן כשהגיעו אליה בני עירה וסיפרו לה על עלם חמודות המבקש את ידה, היא הסכימה למרות הבקשה התמוהה.
"לכל אחד יש חיסרון", אמרה לעצמה. "יש שמקריחים, אחרים משמינים, והמחזר שלי אוהב מקומות מפגש תמוהים."
וכך היה: למחרת בצהריים עלה קופידון מהים בדמותו האחרת, נחש מכונף, במטרה לקחת את פסיכה איתו לארמון. למרות אומץ לבה פסיכה חששה מהעתיד. היא ישבה מתוחה וניסתה שלא לחשוב על הרע מכול, כשלפתע הרגישה את רוחה של זֶפיר, הנעימה ברוחות, נושאת אותה למעלה ומביאה אותה לגן רך כמיטה, מבושם בריחות נפלאים. כל כך נעימה הייתה התחושה, עד שהכול נשכח והיא שקעה בשינה עמוקה.
ואיך ממשיך הסיפור? אתם מוזמנים לגלות בקלף שלושה גביעים.

 

ואיך ממשיך הסיפור? אתם מוזמנים לגלות בקלף הבא (שלושה גביעים): במקום שבו אין אמון אין אהבה.

הארכיטיפ של הקלף

הקלף עוסק באהבה עיוורת, ובחלק הקיים בנו, שמסרב לראות חסרונות. אנחנו עושים אידיאליזציה ומחפשים את "המושלם" או "המושלמת", למרות שפעמים רבות הם לא קיימים. אהבה עיוורת אינה נחלתה של הזוגיות בלבד. גם במקרים של שותפות בעסק, מפגש עם רופא, עם מומחה או עם יועץ, אנו עשויים להיות תחת השפעת הארכיטיפ של שאיפה לשלמות תוך סירוב להתבונן בחסרונות הקיימים.
ארכיטיפ נוסף שיכול להתעורר כאן הוא הרצון להיות מחוזרים, אבל בצורך הזה כלול רצון סמוי לחזור לילדות: להרגיש עטופים, מוגנים ואהובים ללא טרדות לגבי העתיד.

הגיבור בקריאה – ההתנהלות שלנו

הקלף 2 גביעים בסדרת הקלפים של ליז גרין

כשהקלף שני גביעים מופיע בקריאה, זוהי קריאה לשינוי ההתנהלות. אנו פסיביים מדי ומצפים שהדברים יקרו מאליהם, אך אם לא ניטול את המושכות, לא נקבל את התוצאות הרצויות. הקלף הוא קריאה לפעולה: עלינו לחקור את הנושא לעומק ולהפגין יוזמה.

בקלפי הטארוט של ליז גרין, למשל, הזוג אינו מצויר כמו בקלפי ארתור וויט. היא בחרה בציור המחדד את הדינאמיקה של החיזור בהתאם לארכיטיפ. בקלף שלה ניתן לראות את פסיכה הקשורה אל הסלע, בעוד קופידון ניצב מאחוריה ועומד לקחת אותה עימו. המחזר נמצא בעמדת יתרון, ורואה את התמונה המלאה, הוא גם היוזם ובעל העוצמה.
גם כאן, כמו בכל קלפי השניים, אנו "תקועים" במידת מה וצריכים להבין איך לעבור לשלב הבא. האקטיביות היא הצעד שמשחרר את הנתיב. הקלף מזכיר לנו לחקור לעומק את נושא השאלה ולהיות תמיד כמה צעדים לפני הצד השני. כך יהיה לנו יתרון בכל דבר שנעשה.

במצב אידיאלי נמצא את עצמנו בסיטואציה בה נהפוך למחזרים אקטיביים כאשר היוזמה והיתרון לצידנו. מחזר הוא, לדוגמא, אדם המגיע לראיון עבודה והופך ממרואיין למראיין הבודק בעצמו האם מקום העבודה מתאים לצרכיו ולכישוריו.

האם בר רפאלי עוברת את מבחן השפע?

כשהקלף מופיע בקריאה, אפשר לומר שאנו נמצאים במבחן – מבחן השפע. היקום בוחן אותנו, והתוצאות יהיו בהתאם לרמת ההשתדלות שלנו ולמידת המאמץ שנשקיע. אם נראה ליקום הלכה למעשה, שאנו רוצים – נקבל את מבוקשנו. כשאישה טוענת שהיא רוצה זוגיות, אך היקום "רואה" שהיא מסרבת להצעות השידוך של חבריה או להזמנות תכופות למקומות בילוי, היא לא תקבל את מבוקשה משום שאין סנכרון בין השאיפה הפנימית לפעולה.
עלינו להראות ליקום שאנו רוצים לתת את מספר הטלפון שלנו, לצאת למועדונים, להירשם לאתר היכרויות ולבצע צעדים בכיוון הרצוי לנו. לא תמיד הצעדים יובילו לתוצאות, אבל כשהיקום יראה שאנו פועלים, הוא יגיב בהתאם ו"התקיעות" תתחיל להתפוגג.
גם אם המחזר שצץ לא לרוחנו, יש לזכור שהיקום בכל זאת מגיב ושולח מענה למשאלותינו, כלומר מתחילה "תנועה" בכיוון הנכון, וזה חשוב. כדאי להגיד "תודה" לחייך ולספר ליקום כמה אנחנו מוחמאים – כך נעצים את קבלת השפע.

סיפורם של פסיכה וקופידון אינו רק סיפור אהבה, כי אם הסבר, מפת דרכים, המכין את הזוג למה שמצפה לו, ואת הכלה לעתיד עם המפגש הגורלי עם החמות לעתיד. וכן, גם לפני 2,500 שנה אמהות לא שחררו כל כך מהר את הבנים שלהם וגם אז לא נתנו להם להביא כל אחת הביתה.

 בראיון מספרת בר רפאלי: "ישבתי במועדון משועממת, התעסקתי עם מכשיר הבלאקברי שלי, ופתאום אני רואה מולי שתי רגליים. "אני מקווה שהוא יילך… ממש בקרוב..". היא אמרה לעצמה, ואז בכול זאת הבחור התחיל אתה ונתן לה את מספר הטלפון שלה. "טוב, באותה תקופה הייתי תפוסה", היא אומרת, "אחרת הייתי מתקשרת", וזו בדיוק העצה שהקלף נותן לשואלת שלנו. התשובה שלנו בקלף זה: תוכיחי ליקום שאת רוצה "תני לו את הטלפון שלך, לכי למועדונים, הרשמי לאתר היכרויות. זה אולי לא יצליח, אבל כשהיקום יראה שאת פועלת, זה יגיע.

ואם את במקרה תפוסה, או שהוא באמת לא מוצא חן בעינייך אך היקום בכול זאת שולח לך מישהו. תגידי בכול זאת ליקום תודה. לא רק בלב: הנציג של היקום נמצא שם מולך, והוא לא סתם הגיע אלייך. זו ההזדמנות שלך להגיד תודה, לחייך ולספר ליקום כמה את מוחמאת.

 

החיבור בין קלפי טארוט וסיפורי המיתולוגיה היוונית 

לפני כמה עשרות אלפי שנים, כשעברנו את קפיצת הגדילה החשובה ביותר, את המהפכה הלשונית, רכשנו את המסוגלות להעביר כמות גדולה של מידע בצורה מילולית, אבל קרה לנו גם דבר חשוב ומופלא – התחלנו לדמיין.היכולת לדמיין רעיונות ומושגים אפשרו לנו לבנות תיאוריות לגבי העולם בו אנו נמצאים וליצור חוקים וכללים שהאמונה בהם, למרות היותם דמיוניים, עזרה ללכד קבוצות גדולות של אנשים ולבנות את ההיסטוריה של האדם.

אותן תיאוריות, בין אם הן שגויות או נכונות, הפכו להיות הסיפורים, האגדות והמיתוסים שליוו את האדם משחר ההיסטוריה, ובסופו של דבר השתמרו בלא מודע שלנו. התמצית שלהם הועברה לדורות הבאים בצורה של שפת סתרים, שקארל יונג היה הראשון לכנותה "הלא מודע הקולקטיבי".
בעוד שיש שיאמרו שזו רק תיאוריה, ושלא ייתכן שמידע כזה יועבר מדור לדור, אחרים מוצאים עדות לשימור המידע בקלפי הטארוט שעליהם מצוירת בנוסף לדמויות ולתמונות גם מערכת של סמלים וחוקים, המעוררים בנו את אותם רעיונות שהלא מודע מכיל.

בספרי טארוט רבים נפגוש את הסיפורים המיתולוגיים של יוון. הם ליוו את יוצרי הטארוט השונים מאז ומעולם. מרקורי, הרקולס, קופידון, וונוס וגיבורים מיתולוגיים רבים מוזכרים כמעט בכל ספר טארוט, אולם עד לשנות השמונים, לא היו ספרים או גישות שחיברו בין הסיפורים לבין קלפי הטארוט בצורה מסודרת. בשלהי שנות השמונים ליז גרין עשתה עבודה מקיפה ורבת משמעות, אספה את כל הסיפורים, ואיגדה אותם בספר שכתבה בשיתוף עם ג'וליה שרמן ברוק. כך היא יצרה גישה חדשה וחפיסת קלפים הנקראת "Mythic Tarot".

אני מאמץ את גישתה של ליז גרין, ולמרות שחלק מהסיפורים המיתולוגיים בו שונו במקצת והותאמו לצורכי הקלף, הרעיון שהם מציגים נשמר, ודעתי היא שהחיבור בינם ובין הקלפים עוזר לקורא לזכור טוב יותר את פירושי הקלפים, ומשפר את יכולת השליפה האינטואיטיבית. הסיפורים עוזרים לנו להבין את הקשרים בין הקלפים ומחזקים את ההבנה של זיקות ורעיונות שורשיים הקיימים בכל קלף.

להתראות במאמר הבא: במקום שבו אין אמון אין אהבה

 

Save

4.8 (96.97%) 33 votes

רוצה קורס מתנה? שני קורסים שווים מחכים לך כאן:

קורסים במתנהקורס מבוא בקלפי טארוט, בו אלמד אותך את הסודות אותם אני מגלה בשיעור הראשון של קורס הטארוט שלי.

קורס "לעורר את החלום", בו אלמד אותך מה הסוד – כיצד ניתן לחלום יותר חלומות בכל לילה.

הקורסים ניתנים ללא תשלום כמובן, ולאחר ההרשמה אשלח אלייך למייל סדרה של שיעורים מרתקים אותם ניתן לקרוא בזמנך הפנוי.

תגובות פייסבוק

6 תגובות על “למה לא מתחילים איתי?

  1. Cilia

    המון מזל טוב,
    שכל משאלות ליבך יתגשמו,
    תודה על מאמרים,
    ציליה

    הגב
  2. יעל

    תודה, על המאמר הזה ובכלל, זה מדהים איך זה תמיד מגיע בזמן הנכון 🙂

    הגב
  3. קלרה שקד

    היי שגיא תודה על המאמר המרתק כרגיל מתאים את המאמרים לזמנים ולתאריכים כיף לראות במחשב מאמרים ושיעורים שלך

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.