פתרון חלום: אחד החלומות הנפוצים ביותר הוא החלום בו אנו מנסים לזוז, לרוץ או לברוח, אבל לא יכולים לזוז. תחושת השיתוק, האימה, התסכול או הלחץ המתלווים לחלומות אלו בדרך כלל כל-כך קשים עד כדי שחלום מסוג זה נגמר ביקיצה מבלי שנדע כיצד החלום הסתיים, וברוב המקרים – טוב שכך.
תחושת השיתוק או המוגבלות בחלום בדרך-כלל תהיה קשורה לרגליים: הן יהיו משותקות, כואבות, נטועות באדמה או מוגבלות בכול דרך בה יבחר הלא מודע שלנו לתאר את המצב בו אנו נמצאים. אך הרגליים שמסרבות לנוע הן רק צד אחד של המטבע ולפני שאנו ניגשים לנתח את הסיבות שבגללן אנו מתקשים לתפקד, חשוב להבין תחילה מדוע בעצם אנו בורחים. מה רודף אחרינו ועד כמה אנו מפוחדים מכול הסיטואציה הזו.

בחלום הרודף יכול להיות מפלצת, רוצח, או כל דמות מפחידה אחרת, אך ברור שדמות שכזו איננה באמת קיימת במציאות. הדמות שרודפת אחרינו בחלום היא רק סימבול המייצג את תחושת הרדיפה אותה אנו מרגישים במציאות, ובפועל ייתכן שמדובר במינוס בבנק, מטלה שלא עשינו, עימות עם הבוס שאנו דוחים או כל דבר אחר שלמרות ואנו מזניחים במהלך היום, הוא ישוב וירדוף אותנו במהלך הלילה.

"חלמתי חלום שמאד הפחיד אותי ושהופיע מספר פעמים בחודש האחרון", מספרת נורית, אחת המשתתפות בקורס חלומות. "החלום מתחיל כשאני רצה, כנראה בשוק, בורחת ממשהו, כנראה מישהו, שמאד מפחיד אותי, ומפחדת להסתכל אחורה כיוון שאני מפחדת להתמודד עם מה שאראה. תוך שאני רצה, אני מתחילה לחשוב שאולי הוא חמוש ומבלי להסתכל, אני יודעת שיש לו סכין. אני מסתכלת אחורה, אבל לא מצליחה לראות מי רודף אחרי בבירור ותוך כדי שזה קורה אני מעקמת את הקרסול, מועדת, מנסה להמשיך לעמוד על הרגלים ולרוץ, אבל מגלה שיש לי נקע בקרסול ואני לא יכולה להמשיך לדרוך על הרגל.

כאן אני מתעוררת בבהלה (לפני שהוא מדביק אותי) עם תחושת כעס על הגוף שלי שאכזב אותי".

רקע: אני בת 34, רווקה, מתגוררת ברמת גן בדירה משלי ועובדת במחשבים.

שלב ראשון בפתרון – הקשבה

להקשיב לחלום זה אומר להתבונן מהצד ולהרגיש מה הם ההדגשים הנכונים ומה החלום בעצם רוצה להגיד לנו. כדי להקשיב נכון, לא חייבים להכיר סימבולים, אלא צריך את היכולת לתת למילים של החולם לסחוף אותנו, כמו בסיפור, למקום אחר. מקום שממנו נוכל לעשות סינתזה, להבין מה מציק לחולם ומה בעצם רוצה לצאת מהסיפור של החלום החוצה.

לכן הדבר הראשון שאנו צריכים לעשות כשפותרים חלום הוא לעצור לרגע ולחשוב מה הסיפור של החולם מעורר אצלנו? מהן המחשבות שעולות לנו? באו ננסה, אם כך, לעצור לרגע ולדמיין את הסצנה הראשונה של החלום. מה עולה לנו בראש?

החלום מתחיל בסצנת מתח. סצנה שכול סרט שמכבד את עצמו היה מתגאה בה: הגיבור נרדף על-ידי האיש הרע, הם רצים בסמטאות שוק הומה אדם, יש אקשן, מתח והקהל יושב מרותק למסך. 
וכמו שבסרט מתח
בו ברור שהבמאי לא רצה לספר לנו שדמות של הגיבור הולכת לשוק כדי לעשות קניות, כך גם בחלום הסצנה הראשונה לרוב היא רק שלב ההיכרות עם הדמויות.
ומה אנו לומדים בשלב זה? שהחולמת מרגישה רדופה ושיש משהו מפחיד שקיים בחייה שרודף אותה כבר זמן רב.

התעוררות באמצע חלום לא נעים יכולה לייצג את הקושי שלנו להתמודד עם נושא החלום.
התעוררות באמצע חלום לא נעים יכולה לייצג את הקושי שלנו להתמודד עם נושא החלום.

בחלק השני הסכנה גדלה והרודף כבר מצויד בסכין. החולמת מנסה לראות את הפנים של הדמות ותוך שהיא מנסה היא מעקמת את הקרסול, מועדת ונופלת.

עכשיו עצרו רגע, ובוא נראה מה מתעורר אצלנו כשאנו קוראים את הסצנה. אצלי התעוררה תחושה של רחמים. אני זוכר שאמרתי לעצמי: "לא רק שהדמות רודפת אחריה, אלא שגם היא נופלת? מה עוד יקרה לחולמת המסכנה הזו?". כאן גם המקום להזכיר שהחלום הוא מרחב שבו האפשרויות הן בלתי מוגבלות. הלא מודע יכול היה לבחור לצייד את החולמת עם נעלי מרוץ, כנפיים, נשק, או סתם לגלות שהרודף הוא ילד בן 10 שמותח אותה. החולמת היא זו ש"בחרה" להיות רדופה, לעקם את הקרסול וליפול וזאת כדי שיווצר מצב המתאים לסיפור החיים שלה.

בחלק השלישי החולמת מנסה לקום ולעמוד על הרגלים כדי להמשיך לרוץ אך לא מצליחה. הרודף כבר מתקרב, וכשהוא ממש קרוב – היא מתעוררת בתחושה של כעס על הגוף שאכזב אותה.
נעצור שוב וננסה לראות מה מתעורר אצלנו הפעם כשאנו קוראים את הסצנה, מה מכול מה שהחולם אמר, נשמע לנו חשוב יותר, מוזר או חריג? הדבר שמשך את תשומת ליבי היה העובדה שהחולמת התעוררה עם כעס על הגוף שאכזב אותה. הייתה לי תחושה שלא מהגוף שלה היא מאוכזבת, אלא מהדבר שאותו הקרסול מייצג.

שלב שני – חלום על: קרסול בחלום, התעוררות וחלום חוזר

הקרסול בחלום (ראו הסבר בהרחבה בהמשך)
הקרסול הוא אחד משני בולמי הזעזועים החשובים הקיימים בגופנו. וכמו במציאות הפיזיולוגית, כך גם בחלום הוא מייצג את בולמי הזעזועים שמקלים עלינו ועוזרים לנו בבעיות שאנו נתקלים. סביר להניח שחלום בו מופיע קרסול כואב או פצוע מייצג אכזבה שיש לחולם מדמות שהוא סומך עליה או מצפה ממנה לתמיכה או עזרה. 

להתעורר בעקבות חלום
במקרים רבים התעוררות מחלום לא נעים מייצגת את הקושי שלנו להתמודד עם נושא החלום. הלא מודע בוחר עבורנו את נושא החלום, ומחליט מה עומד על סדר היום ומה חשוב שנראה. אך פעמים רבות הנושא שעולה, אינו נעים לנו ואנו לא רוצים להתמודד אתו. לא בגלל שטכנית המפלצת רודפת אחרינו בחלום, אלא בגלל מה שהמפלצת מסמלת ובגלל המחשבה של מה יקרה במציאות אם אותה מפלצת (שמייצגת למשל את השיחה עם מנהל הבנק שלנו)  תתפוס אותנו.
במקרה זה, נראה שההתעוררות מהחלום זהו סימבול המראה שהגיע הזמן שהחולמת תתעורר מהתרדמה שבה היא שרויה.

חלום חוזר
חלום חוזר לרוב מייצג סוגיה לא פתורה בחיים שלנו. לרוב החלום חוזר על עצמו כיוון שהבעיה שוב מופיעה, או ממשיכה להפריע לנו, וכך הלא מודע מנסה להראות לנו שהבעיה עדיין קיימת וממשיכה להפריע לנו.

 

שלב שלישי – סינתזה

עכשיו כשיש לנו את כל הנתונים: הקשבנו, והבנו את הסימבולים שהחלום מציג לנו, אנו יכולים להבין שזהו חלום פסיכולוגי ויכולים להבין מדוע הלא מודע הציג את הסיפור ואת הסימבולים בצורה, בסדר ובדרך הזו.

את התשובה כמובן לא אנו יכולים לתת, ואת פתרון החלום רק החולם יכול להבין, אולם אנו יכולים לעזור לו לחבר את הנקודות ולשאול את השאלות הנכונות.

והתשובה לחולם…
אין ספק שזהו חלום משמעותי, וחשוב לברר מי זו הדמות שרודפת אחרייך. סביר להניח שהדמות לאו דווקא מייצגת דמות אדם, אלא דבר פחות גשמי שרודף אותך כמו: בעיות כספיות, איום במקום העבודה ואפילו בעיית מצפון.
נסי לחשוב מהו הדבר שכל-כך מטריד ורודף אותך בזמן האחרון, כיוון שזהו הדבר שעליו חלמת. העובדה שהוא חמוש מראה שאת מפחדת שהאיום יעבור לרמה מעשית יותר בה יעשה נגדך שימוש בכלים העומדים ברשותו של המאיים היכולים לפגוע בך (לדוגמא, בוס שכבר לא מאיים אלא עומד לפטר).

החלק המעניין והחשוב של החלום, לדעתי,  הוא דווקא החלק בו את מועדת ולא מסוגלת לדרוך יותר על הקרסול. זהו חלק חשוב כיוון שהקרסול מייצג את הסביבה שלנו כ"בולמת" הזעזועים שלנו. הקרסול מייצג את החברים, קרובי המשפחה, אחים וכדומה ואת רמת התפקוד שלהם כשיש קושי או מחסור. נראה שתת המודע  שלך מנסה לעזור לך להתמודד עם הבעיה האמיתית שהיא העובדה שהקרובים לך מאכזבים אותך (הרי קמת עם תחושה של כעס) בכך שלא תומכים בך כפי שהיית רוצה.
לחלופין העובדה שלא הצלחת לעמוד על הרגליים שלך גם מכעיסה אותך, אך לפני שאת כועסת, נסי לראות מה יכול לעזור לך לעמוד על הרגליים וייתכן שכשתביני שהתשובה אינה קשורה עם הקרובים לך, ושמהם לא תבוא הישועה, הפתרון יגיע.

בשיעור גילינו שיש לחולמת קשיים כלכליים בעקבות  קניית בית שהיא קנתה לבד, והיא מתקשה כבר כמה חודשים לשלם את המשכנתא. היא אכן כועסת על אחיה שסרב לקחת בשבילה הלוואה כדי לכסות את המינוס הגדול שיש לה.

כשדוגמנית השוקלת 50 ק"ג צועדת על מסלול ההליכה, בכול צעד שהיא עושה הגב של אותה דוגמנית אמור לספוג זעזוע של בין 25 ל-30 ק"ג.  וכיוון שהגב לא יעמוד בכול הטלטלות האלו הטבע המציא פתרון. הפתרון הוא שאת הזעזוע לא יספוג הגב, אלא בולמי הזעזועים של הגוף: הקרסוליים והברכיים.
כשדוגמנית השוקלת 50 ק"ג צועדת על מסלול ההליכה, בכול צעד שהיא עושה הגב של אותה דוגמנית אמור לספוג זעזוע של בין 25 ל-30 ק"ג.
וכיוון שהגב לא יעמוד בכול הטלטלות האלו הטבע המציא פתרון. הפתרון הוא שאת הזעזוע לא יספוג הגב, אלא בולמי הזעזועים של הגוף: הקרסוליים והברכיים.

כיצד פותרים חלומות – פינת הסימבולים

בולמי הזעזועים

כשדוגמנית השוקלת 50 ק"ג צועדת על מסלול ההליכה, בכול צעד שהיא עושה היא מניחה את מחצית ממשקל גופה בתנופה על הקרקע. כיוון שמבחינה פיזיולוגית, בכול צעד שכזה הקרקע מחזירה את אותו הכוח חזרה לגוף, כתוצאה מכך הגב של אותה דוגמנית אמור לספוג זעזוע של בין 25 ל-30 ק"ג.
וכיוון שהגב לא יעמוד בכול הטלטלות האלו הטבע המציא פתרון. הפתרון הוא שאת הזעזוע לא יספוג הגב, אלא בולמי הזעזועים של הגוף: הקרסוליים והברכיים. הם נמצאים שם קודם וסופגים את הזעזוע מבלי שהגב ירגיש דבר. המפרקים הם אלו האחראיים לכך שאנו לא נפגע, ובזכותם אנו יכולים להלך בצורה חופשית מבלי אפילו לחשוש מההשפעה של הקרקע עלינו.

גם בעולמנו הרגשי יש בולמי זעזועים, והקרקע עליה אנו מניחים את הרגל משולה למציאות שמולה אנו עומדים. זה בלתי נמנע שכשנצא החוצה אל העולם נחטוף מהלומות: זה יכול להיות דבר שאנו רואים, מילים פוגעות, אכזבה ואפילו כאב פיזי. האינטראקציה עם העולם אינה בטוחה ולכן כמו במקרה של הגב, אנו צריכים בולמי זעזועים טובים שיעזרו לנו לספוג את הזעזוע שאנו אמורים לספוג, ולהמשיך להתהלך בעולם מבלי לחשוש מקריסה.
ואילו בולמי זעזועים קיימים בחיינו? התשובה היא הסביבה שלנו, המשפחה וההורים. וכשיש לנו קושי, בעיה, למי נפנה? לסביבה: לחבר טוב, להורים, לקרוב משפחה. הם אלו העוזרים לנו "לבלום" חלק מהקושי. כשילד נפגע מהחברים שלו בבית הספר הוא מגיע הביתה ושם ההורים שלו עוזרים לו לספוג את המהלומה. הם מספרים לו שזה לא נורא, מרגיעים אותו, משקפים עבורו את הבעיה עד שלבסוף המתח והכאב חולפים והוא מוכן לחזור לבית הספר ולחזור לשחק עם החברים.
חלום בו יש בעיה עם הקרסול או הברך הנו סימבול לקושי ואכזבה שיש לנו עם אחד או יותר מאלו שהיו אמורים להיות בולמי הזעזועים שלנו בחיים ואכזבו אותנו.

הקרסול בחלום מייצג את הסביבה הקרובה: חברים, שכנים, אחים, משפחה רחוקה וכדומה. לעקם את הקרסול, להיפצע, ולצלוע בחלום (והאמת היא, זה נכון גם במציאות) הנו סימבול המייצג קושי שיש לנו עם הסביבה הקרובה ותחושה שאין לנו שם מספיק תמיכה ועזרה.

הברכיים בחלום מייצגות את המשפחה הקרובה, בני הזוג ובמיוחד את ההורים. פגיעה או כאבים בברכיים מייצגים את העובדה שאנו מרגישים שאין לנו מספיק תמיכה ועזרה מהקרובים לנו, מאלו שאנו מצפים מהם הכי הרבה. בחלום פעמים רבות האם מיוצגת על-ידי ברך שמאל והאב על-ידי ברך ימין.  

אתם מוזמנים לקרוא עוד מאמרים מעניינים על חלומות במדור פתרון חלומות, ואולי תרצו לקרוא גם על קלפי טארוט

קורס התפתחות והעצמה אישית דרך פתרון חלומות

הכותב: שגיא מנדלבוים

© שגיא מנדלבוים מטפל בהומיאופתיה קלאסית, ובעל ניסיון של 27 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושאי טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ. את שגיא הנכם מוזמנים לפגוש בהרצאת המבוא הקרובה וכן בקורסים: טארוט, טארוט מתקדמים ובקורס פענוח חלומות.
על הכותב בהרחבה

3 thoughts on “לא יכולה לזוז (בחלום)”

  1. היי, הרגע התעוררתי מחלום שהוועידה אותי כי היה מציאותי מאוד. ברמה שאחרי שהתעוררתי אני חושבת שאני בפרק שתיים של החלום

    היה על הבטן שלי יצור בגודל עכבר, יצור חמוד עם מרקם מדוזה שנדבק לי על הבטן ושותה משהו.

    בן הזוג שלי היה איתי ואמר לי שלדבר הזה קוראים צוף שומן.
    הוא יצא מהחדר שלי ובזמן שהוא יצא אמרתי לו לא להביא את אחים שלו שוב למרות שבמציאות הוא אף פעם לא מביא אותם.
    כשהוא יצא מהחדר הרגשתי שאין לי כוחות להתמודד עם היצור הזה לבד.
    הגוף שלי היה כבד מאוד וכל תנועה כלכך כבדה וקשה, היה לי מאוד קשה לזוז.
    מאוד נלחמתי לזוז ובאיזשהו שלב הצלחתי לעטוף את היצור הזה בשמיכה ולזרוק אותו לצד השני של החדר.
    הרגליים שלי לא זזו, והבאסה האמיתית היא שלא הצלחתי להזיז את הידיים ואפילו לא את הראש או העיניים.
    לאט לאט נלחמתי עם הקושי והצלחתי לחפש בגוגל "מה זה צוף שומן"
    ראיתי תמונות של אותו היצור רק בשחור והיצור שהיה איתי היה לבן. מתחת לתמונות שהיו בגוגל היו כתובים כל מני משפטים של כתבות.. לדוגמה: "צוף השומן שכולנו נחרדים ממנו"
    ואז הצלחתי להסתכל על כיוון הדלת, הכיוון שאליו זרקתי את היצור הזה.
    היצור שינה צבע לשחור מלבן והוא זחל על הרצפה כמו חילזון ממש מהיר

    ואני לא הצלחתי לזוז וידעתי שאין לי מספיק אנרגיה לזוז

    ואז אזרתי את כל האנרגיה שלי ואמרתי "רגע.. זה רק חלום"
    והסתכלתי למעלה תוך כדי שאני משדרת לעצמי להתעורר בבהלה כדי שלא אהיה בתוך החלום הזה כבר.
    ואז התעוררתי בבהלה וישר חיפשתי צוף שומן בגוגל והייתי בשוק שזה לא קיים

  2. מיטל דניאל

    היי
    יש לי חלום כלשהו מאז שאני מכירה את עצמי: אני מנסה לברוח ממשהו אני לא יודעת מה זה, אבל אני ממש מפחדת מהמשהו הזה (ואני לא אחת שמפחדת מדברים..) ואני לא מצליחה, אני מרגישה כאילו כל העולם בסלואו מושן, אבל אז אני מגלה שזאת רק אני (אני מגלה את זה בגלל שאני מפחדת יותר, כי במשהו הזה מתקרב אליי) ואז בדרך כלל אני מתעוררת.
    לידע כליי אני בת 14..

  3. תודה רבה על פירוש החלום. קמתי אחרי שכל הלילה חלמתי שרצתי ועוד למעלה במדרגות. הרגשתי בסוג של בריחה ממקום כלוא. עכשיו זה יותר ברור לי למה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *