מסר שבועי בקבוצת הוואטסאפ

קלף המגדל – מה שלא הורג – מחשל

המגדל הוא קלף אזהרה. חזותו מאיימת, הוא שחור ברובו ובתמונה אפשר לראות התמוטטות של מבנה גדול, אש ותמרות עשן ושני אנשים הנופלים ממנו. למרות זאת, הוא אינו קלף רע, הוא קלף חשוב ועוצמתי, המבקש ראשית כל- לעצור הכול.
המגדל הוא "תמרור עצור" שמבקש ראשית להפסיק את הפעילות ולהתבונן לאחור אל כל שאר השלבים שעברנו לפני שאנו עוברים אל השלבים האחרונים. בנקודה זו הדבר החשוב ביותר הוא לבדוק אם יש לנו בסיס חזק, לחפש מה פספסנו, לשאול את עצמנו האם היסודות איתנים, והאם הכול במקום הנכון. זה המקום לתקן את כל מה שלא יושב נכון בחיינו, כי מכאן עוברים לשלב גדול יותר חשוב יותר, שהסכנות בו רבות יותר, וכל צעד משמעותי פי כמה.

קלף המגדל לא חייב להיות קלף של טלטלות והרס, הוא עשוי להיות קלף שעוזר לנו למנוע אותם. אם נחזק את הבסיס שלנו ונוודא שהיסודות יציבים, חזקים ותומכים בנו, נצליח להישאר חזקים בכל מצב, כמו במשפט הידוע- מה שלא הורג – מחשל. היכולת לשרוד ואף לצמוח מתוך המשבר תלויה באספקטים הפנימיים של האדם, בכוחות הפנימיים ובזווית הראייה האישית. כשיש לנו יציבות פנימית ויסודות חזקים אנחנו יכולים לקום, להסיר את האבק ולהמשיך הלאה. זוהי הדמות עם הכתר בציור הקלף. יש לה כוחות פנימיים, כוחות שהיא בנתה לעצמה שמאפשרים לה לצלוח את המשברים ולהצליח למרות הנסיבות. הדמות שהתרסקה לא בנתה יכולות ומסוגלות, ולכן לא שרדה ולא תקום על רגליה. כל שיעור שעברנו בדרך השוטה נשמר במאגר היכולות שלנו, אבל ההגעה לקלף המגדל מזכירה לנו שמשהו עוד לא שלם, שאמנם עברנו את השיעורים אבל נותרו עוד קצוות פרומים ופינות שלא כוסו, שהיסודות לא יציבים לחלוטין ושיש צורך לעבור ולבדוק שיעור שיעור- מה התפספס, איפה נשארו השלמות, איך ממשיכים קדימה במצב יציב ובטוח?

בונים ביחד מבנה יציב

 

בשנות ה-90 דונלד טראמפ איבד את הונו ופשט את הרגל. בספר שכתב הוא מתאר כיצד מצב כזה שהביא רבים למצב של ייאוש ואפילו להתאבדות, היה יכול למוטט אותו, אך הוא בחר להתחיל מחדש ולצבור את הונו שוב. מצב שנדמה כמעט לא אפשרי, הפך לאפשרי ואף אמתי בידיים הנכונות של אדם שאמונתו העצמית לא הצליחה להתערער. אנחנו מכירים אותו היום כאיש עסקים קליל רוח שחובב את אור הזרקורים, (וכעת אפילו רץ לנשיאות בארה"ב) אבל נראה שלא היינו שומעים עליו כלל אם היה מרים ידיים בשעת משבר.

ערך עצמי ושלמות פנימית

קלף המגדל עוסק בעולמנו הפנימי. בניית עולם פנימי עשיר, יציב ומבוסס תורמת לנו יותר מכל. בימינו רוב בני האדם עסוקים בעבודה בפרנסה וב"לגמור את החודש". בתקופה הזאת יותר מכל תקופה אחרת, אנשים עובדים משרות מלאות במקומות עבודה עם אוריינטציה לטכנולוגיה ומחשבים, ויש שמבלים את כל יומם בעבודה. כמה זמן ואנרגיה יש להם כדי לפתח את עצמם, את תחביביהם, את כישוריהם, את דעותיהם ואת יכולות השיחה שלהם? המסקנה פשוטה. ככל שאדם יפתח עצמו וישען על בסיס רחב יותר כך הוא יהיה מלא ועשיר יותר. מי שמשקיע בעולמו הפנימי, בין אם מדובר בשיעורי קראטה, רכישת מנוי לחדר כושר, מקרמה או ציור עירום, מגדיל את היכולות הפנימיות ואת התוכן הרגשי והיצירתי שלו.

קלף המגדל - מה שלא הורג מחשללגבי זוגיות, האיכויות הפנימיות חשובות כפליים. לא פעם הגברים נאשמים בהיותם שטחיים, מעניין אותם בעיקר המראה החיצוני של בת הזוג, וכל עוד המראה שלה מוצא חן בעיניהם, הם מרוצים. נשים לעומת זאת, לא מסתפקות במראה. הן מחפשות ערך ושמות את הדגש על שיחה, על תוכן, על הומור, על חוכמה ועל יכולות אישיות ומקצועיות. יש להן רף גבוה, והן זקוקות לגבר שיעניין אותן. אוקי, יכול להיות שגם הגברים של ימינו מחפשים את כל החבילה, עם כל הכבוד למראה, גם הם רוצים אישה חכמה, מעניינת, מצחיקה, נחמדה ושאפתנית. ככל שהערך שכל אחד מהצדדים מביא אתו גדל, ולשני בני הזוג יש עולם פנימי עשיר יותר, כך הזוגיות שימצאו תהיה יציבה, פורה ועשירה. הבסיס המשותף שיבנה יהיה רחב יותר ויהיה מקום ליצירת חיים משותפים.

בני זוג שיש להם תרבות בילוי קבועה מצליחים לשמור על הקשר זמן רב יותר. כאשר בני הזוג מפנים זמן מראש לבילוי משותף, בין אם מדובר בריקודים סלוניים, צפייה בסרטים, יצירה משותפת או יציאה למסעדות ולטיולים, בסיס הקשר מתרחב פלאים.
אין זוגיות שאין בה בעיות או משברים. כל זוג מתמודד גם עם רגעי שפל, ובמקרים אלו נגלה שכול החוויות המשותפות שצברנו והבסיס המשותף שבנינו מגשרים בין המשבר ובין המשך הזוגיות.
אפשר לומר שבמובנים מסוימים החוויות שיצברו שני בני הזוג, הזיכרונות, ההנאות, תחומי העניין המשותפים והבדיחות הפרטיות יהוו מעין חשבון משותף, עליו ניתן להסתמך במקרה משבר. החוויות החיוביות והעשירות יהיו מעין מאגר לשעת חירום שמשמש את הקשר בעת משבר וגורם לבני הזוג להמשיך ולהאמין בקשר ובפוטנציאל שלו לשרוד.
דוגמא טובה לכך היא זוג צעיר שעובד קשה כדי לקנות בית. הם עובדים שעות נוספות, סופי שבוע (גם הבעל וגם האישה) למען מטרה משותפת נעלה. לבסוף הם מצליחים, וקונים דירה, אבל במחיר לא פשוט: לאורך אותם שנים קשות הזוג לא צובר חוויות חיוביות משותפות, והבסיס הזוגי המשותף מתחיל להתערער.
מסיבה זו, במקרים דומים זוגות רבים מתגרשים. ברגע שיש בית מתחילים המשברים: צריך לשפץ את הבית, מתחילים לחשוב על ילדים והחלק הכי קשה מגיע – צריך לטפל במתח שהצטבר באותן שנים קשות. אבל אם אין חוויות משותפות והמאגר הרגשי המשותף התרוקן – אין מה שיחזיק את הקשר, והזוג מתגרש.

ומה קורה בחיי היום יום

מדי פעם חשוב לבדוק עד כמה אנחנו ערוכים לבאות, או יותר נכון, עד כמה אנחנו לא מוכנים. זה נכון לכל מצב בחיים גם ללא קשר להתפתחות הרוחנית שלנו: לפני ראיון עבודה, כאשר רוצים לשכור דירה או לבקש הלוואה מהבנק. הנטייה הטבעית של השואל היא לרוץ קדימה מתוקף דחף פנימה או תחושת אינרציה. אבל דווקא פה כדאי להתגבר על הנטייה הזאת בכל הכוח, ולבלום את הסוסים. רבים המצבים בהם החיפזון מהשטן וראוי וכדאי לבדוק בציציות כל אפשרות העומדת בפנינו וכל מסך עליו עלינו לחתום. אולי אנחנו צריכים זווית ראיה חיצונית, מישהו שיבחן עבורנו את הדברים ויוכל להצביע על בעיות או חורים בתכנית. אולי אנחנו זקוקים לאיש מקצוע שייתן אבחנה, העיקר שלא נוסיף ונתקדם במצב רעוע.

מגדל בבל - Hendrick Van Cleve

לא פעם אנחנו רוצים לסמוך על "המילה" של מי שמולנו, בעיקר כשאדם מעיד על עצמו שאצלו "מילה זו מילה". אולי זה אדם יקר, אולי אנחנו לא רוצים להסתכסך, הכול טוב ויפה אבל מי שישלם בסוף על העניין – זה השואל. במקרה של קלף המגדל ההסכם כן נחוץ וכן הכרחי, ולא כדאי או נכון לוותר. אפשר להתחכם ולסכם בעצמנו את הדברים שנאמרו כמכתב במייל ולשלוח לאותו מר "מילה זו מילה", כך שהדברים כן יהיו מתועדים, אבל אם זו אינה אפשרות כדאי לקחת נשימה עמוקה ולעשות הסדר ברור גם אם זה לא באווירה של חיוך וצחוקים.

קלף המגדל מתריע על טלטלות, אלו הם החיים, אבל אם השואל יוודא שהיסודות חזקים, הטלטלות יחזקו אותו. ופעמים רבות כש"נסגור את כל הפינות" ונראה שהכול במקום, הטלטלות פשוט ידלגו עלינו וימשיכו בדרכן.

 

Save

Save

הכותב: שגיא מנדלבוים וליאת כהנא

2 thoughts on “קלף המגדל – מה שלא הורג – מחשל”

  1. אסתר שמואלי

    בדיוק בזמן..כאילו הזמנתי את התשובה לסיטואציה בה אני נמצאת כרגע..מתלבטת אם למכור את הקוטג שלי ולעבור ליד בתי בקריה..אוהבת את הבית הזה הגינה ובכלל את כל המכלול ככתוב חלקת האלוהים הקטנה.ולא יודעת מה לעשות וכאן קיבלתי את התשובה..תודה מקרב לב..כל מילה בסלע.אכן החיפזון מהשטן.יום נפלא👍🌹

  2. פשוט מדהיםםםםםם…….
    הבוקר בדיוק אני חושבת על רעיון מסויים והתהליך שבו אני יצתרך לעבור…..
    ועכשיו פשוט קבלתי תשובה שמאוד חיזקה אותי להמשיך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *