מסר שבועי בקבוצת הוואטסאפ

פתרון חלום: מי (לא) בא לסעוד – מזון ובישול בחלום

אוכל זה עניין רציני. לא הגזימו ג'ורג' ברנארד שאו שאמר: "אין אהבה עמוקה מאהבת המזון" וסמואל ג'ונסון כשהוסיף ואמר: "לעולם אין אדם חושב באותה הרצינות על דבר כפי שהוא חושב על ארוחתו". הצורך שלנו במזון הוא הרבה מעבר לצורך פיזיולוגי קיומי. זהו צורך פסיכולוגי ויש בינינו למזון שאנו אוכלים קשר כה חזק שדבר לא יוכל להפריד בינינו. 

אין ספק שאוכל, במיוחד לעם היהודי, הנו אחד מהנושאים היותר חשובים המעסיקים אותנו כל הזמן. האוכל הוא מצרך בסיסי וקיומי, אולם הוא הרבה יותר מזה. אנו מברכים עליו, צורכים אותו כשאנו שמחים, כשאנו אבלים, משתמשים בו בטקסים שונים ואפילו בהעדרו, בתקופה של צום, אנו חושבים עליו. 

המזון הנו אחד מהסימבולים הבסיסיים בו אנו משתמשים. פעמים רבות הוא משקף את מצב הרוח שלנו. אי אפשר שלא להסכים עם בריאן סאבארין כשאמר: "אמור לי מה אתה אוכל ואומר לך מה אתה", כיוון שלא פעם המזון שאנו אוכלים משקף את מי שאנו, את הרגשות שלנו ולא פעם המזון שאנו אוכלים משמש תחליף למה שחסר לנו בחיים ואולי מסיבה זו תת המודע שלנו משתמש בו כל כך הרבה בחלום.

פתרונות של חלומות נוספים אתם מוזמנים לקרוא במדור פתרון חלומות כאן בקישור זה.

"חלמתי שאני מארחת את אימי ואת אחותה האהובה עלי, מספרת עדי – אחת המשתתפות בקורס חלומות. "החלום מתחיל במטבח בו אני ואימי מכינות ארוחה גדולה ומחכים בהתרגשות שהדודה האהובה והבן שלה יגיעו. הדודה הגיעה (כנראה) כשסיימנו להכין את האוכל, אבל היא התנצלה ואמרה שהבן שלה מתעכב וכך, בזמן שאנו מחכות לאחיין שלי, אנו עורכות את השולחן ושמות את האוכל. אני זוכרת שבחלום התרשמתי מכמות האוכל שיש על השולחן ושרציתי כבר לאכול, אבל אימי לא הרשתה לנו לאכול עד שכולם יגיעו ואני נלחצת כי אני צריכה להגיע לעבודה אחרי הארוחה וחוששת שלא אספיק לאכול.
הזמן חולף והאחיין מתעכב עוד ועוד ואני כבר יודעת שלא אספיק לאכול, אני משלימה עם המצב, מכינה כריך עם ריבה והולכת לעבודה במהירות. 

עדי היא בת 32, רווקה ובעלת עסק די מצליח בתחום ההלבשה..     

 

דרך פתרון החלום

שלב ראשון בפתרון חלום – הקשבה

אין ספק שאוכל, במיוחד לעם היהודי, הנו אחד מהנושאים היותר חשובים המעסיקים אותנו כל הזמן. האוכל הוא מצרך בסיסי וקיומי, אולם הוא הרבה יותר מזה. אנו מברכים עליו, צורכים אותו כשאנו שמחים, כשאנו אבלים, משתמשים בו בטקסים שונים ואפילו בהעדרו, בתקופה של צום, אנו חושבים עליו.

להקשיב לחלום זה אומר להתבונן מהצד ולהרגיש מה הם ההדגשים הנכונים ומה החלום בעצם רוצה להגיד לנו. כדי להקשיב נכון, לא חייבים להכיר סימבולים, אלא צריך את היכולת לתת למילים של החולם לסחוף אותנו, כמו בסיפור, למקום אחר. מקום שממנו נוכל לעשות סינתזה, להבין מה מציק לחולם ומה בעצם רוצה לצאת מהסיפור של החלום החוצה. 

לכן הדבר הראשון שאנו צריכים לעשות כשפותרים חלום הוא לעצור לרגע ולחשוב מה הסיפור של החולם מעורר אצלנו? מהן המחשבות שעולות לנו? באו ננסה, אם כך, לעצור לרגע ולדמיין את הסצנה הראשונה של החלום. מה עולה לנו בראש? 

החלום מתחיל כשהחולמת מבשלת אצלה בדירה יחד עם אמא ארוחת ערב חגיגית עבור דודתה האהובה ובנה שבאים להתארח. אם זו הייתה הצגה וזו הייתה סצנת הפתיחה, היה ברור לנו שהמחזאי בשלב זה מפגיש אותנו עם הדמויות המרכזיות בעלילה: החולמת, האמא, הדודה האהובה והאחיין המאחר, ותוך כך מראה במה החלום עוסק. ובמה החלום עוסק? ובכן את התשובה לשאלה חשובה זו נוכל לקבל רק אם נשים לב להמשך העלילה ונשאל את החולמת את השאלות הנכונות. 

בסצנה השנייה הדודה מגיעה והאוכל מוגש לשולחן, אבל הדמויות מחכות לאחיין המאחר ולא אוכלות מהאוכל.
זה הזמן לעצור ולבדוק מה אנו מרגישים לגבי הסצנה הזו. מה היא מעורת אצלכם? אני לא יודע מה אתכם, אבל כשאני שמעתי את החלום בפעם הראשונה נדלקה אצלי נורה אדומה. אני זוכר ששאלתי את עצמי: "מי זה האחיין הזה?", "מה כל-כך חשוב באחיין הזה שלא ניתן להתחיל לאכול לפני שהוא מגיע?". 

ובסצנה השלישית- אכזבה. החולמת מבינה שהאחיין לא יגיע בזמן ומבינה שהיא עומדת לפספס את ארוחת הערב הנפלאה שהיא הכינה. לבסוף היא נאלצת להכין לה כריך פשוט וללכת לעבודה מאוכזבת.
בואו נעצור שוב וננסה לראות מה מתעורר אצלנו כשאנו קוראים את הסצנה. אני הרגשתי שהחולמת נמצאת בסוג של עונש. בפועל נשללה מהחולמת הזכות לאכול מהאוכל הנפלא, בגלל האחיין שלה ולכאורה היא נענשת על דבר שהיא לא עשתה. 

שלב שני – סימבולים: מזון, בישול, ו…האחיין.

מזון

באופן כללי וגורף האוכל הוא סימבול המייצג את החיים. האוכל, כמו סיטואציות רבות בחיים, יכול לעורר בנו תיאבון, תאווה, סלידה ואכילתו יכולה לעורר בנו הנאה עצומה, תחושת תיעוב ואם נגזים אפילו נוכל לחוות אשמה.
אך לא המזון הוא החלק החשוב כאן, אלא העובדה שהמזון לא נאכל וזאת למרות שהחולמת הייתה רעבה. כפי שתוכלו לקרוא בפינת הסימבולים מצד שמאל, העובדה שיש הרבה מזון על השולחן מעידה על שפע וברכה, אולם העובדה שהחולמת לא אוכלת ממנו יכולה להראות שהשואלת לא מסוגלת להינות מכל השפע שיש לה. 

חלומים שאתם מכינים ארוחה חלומית? כנראה אתם כן מסוגלים לפתור את הבעיה בכוחות עצמכם.
חלומים שאתם מכינים ארוחה חלומית? כנראה אתם כן מסוגלים לפתור את הבעיה בכוחות עצמכם.

בישול

אם האוכל מייצג את החיים, הרי שהבישול הנו סוד החיים. להיות מסוגל לקחת את המרכיבים השונים, לחבר אותם נכון, לתבל, ולהפוך אותם לתבשיל טעים זה ממש כמו להיות מכשף ולא סתם אמרה פאגי פרן ש"הדרך ללב הגבר מובילה דרך קיבתו", כי הרי בדרך זו אפשר לכשף כל גבר.
חלום בו אנו מבשלים הנו סימבול המייצג את היכולת שלנו לדאוג לעצמנו, לחבר את כל המרכיבים השונים בחיים ולהפוך אותם להצלחה ולדבר נפלא. אך יחד עם זאת אנו יכולים להיתקל בחלום בו אנו מבשלים ואופים, אולם את האוכל אנו נותנים לאחרים ולא נהנים ממנו בעצמנו, חלום היכול לייצג את העובדה שאנו לא נהנים מפרי עמלנו. 

האחיין המאחר

עקרון בסיסי בפתרון חלומות קובע שברוב המקרים הדמויות שאנו חולמים עליהם מייצגים צדדים שונים הקיימים בנו. לכן האחיין המאחר מייצג חלק הקיים אצל החולמת, משהו שקיים אצלה והאחיין הוא רק הדרך של הלא מודע להראות לה את זה.
לכן בחלומה של עדי לא האחיין הוא המאחר, כי אם היא עצמה מאחרת. אבל מאחרת למה? כאן שאלנו בשיעור את החולמת מי הוא האחיין והיא סיפרה שהאחיין שלה התחתן לפני חצי שנה והוא האחרון מבין בניה של דודתה שהתחתן. החולמת סיפרה לנו שהיא זוכרת שבמשך הרבה זמן הדודה שלה קיטרה כל השנים על כך שהוא לא מוכן להתחתן וכמה שהיא מיואשת ממנו.
עכשיו ברור לנו מדוע  הלא מודע של החולמת בחר באחיין שלה, הי הוא מייצג אותה: רווקה שלא התחתנה, ואת הלחץ הפסיכולוגי שנוצר סביב עניין החתונה. 

שלב שלישי – סינתזה

עכשיו כשיש לנו את כל הנתונים: הקשבנו, הבנו את הסימבולים שהחלום מציג לנו, אנו יכולים להבין שזהו חלום פסיכולוגי ויכולים להבין מדוע הלא מודע הציג את הסיפור ואת הסימבולים בצורה, בסדר ובדרך הזו. 

את התשובה כמובן לא אנו יכולים לתת, ואת פתרון החלום רק החולם יכול להבין, אולם אנו יכולים לעזור לו לחבר את הנקודות ולשאול את השאלות הנכונות. 

והתשובה לחולמת…

בתחילת החלום הלא מודע שלך מציג לראווה את החלק שקיים בך שמאד מרוצה ממה שיש לך בחיים. בחלום את מארחת את אמא שלך ואת אחותה ומכינה במטבח את כל האוכל, סימבול המעיד על היכולת שלך לחבר את המרכיבים השונים בחיים ולהצליח. ואכן גם במציאות את מספרת שיש לך עסק מצליח ושאת מרוצה ממהלך החיים שלך.
אבל בהמשך החלום מתגלה שחסר משהו בארוחה המושלמת – האחיין שלך. הוא כשלעצמו אמנם לא קשור לחלום, אולם הוא מייצג את הרווקה שבך ואת העובדה שקיים בך צד אחר שמתקשה עם העובדה שאת עדיין רווקה, וכמו שהדודה האהובה שלך הציקה לבנה, כך הוא מציק לך.
חמור מכך, עצם העובדה שבחלום האמא (שלמעשה מייצגת חלק אחר הקיים בך) לא מאשפרת לך לאכול מהארוחה, יכול להצביע על אפשרות שקיימת אצלך נטייה להעניש את עצמך, לא מאפשרת לעצמך ליהנות מהשפע הרב שיש לך. גרוע מכל, העובדה בסוף החלום, את מוותרת והולכת לעבודה מבלי לאכול את הארוחה, יכולה להסגיר את המחשבות שיש לך לוותר על הזוגיות ופשוט להמשיך בחיים ללא הנטל הזה. 

החלום לאו דווקא משקף את המציאות, אלא מנסה להעלות מפנייך את המחשבות הכי הרסניות שלך ובעצם מבקש ממך להתחיל לשנות את הגישה. במקרים כאלו אני ממליץ לך לערוך את החלום מחדש ולרשום במחברת החלומות סיום אחר לחלום, בו את מתעקשת לאכול את הארוחה המרהיבה, נהנית ממנה והולכת לעבודה עם תחושה אופטימית וחיוך.

קורס התפתחות והעצמה אישית דרך פתרון חלומות

 

Save

הכותב: שגיא מנדלבוים

© שגיא מנדלבוים מטפל בהומיאופתיה קלאסית, ובעל ניסיון של 27 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושאי טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ. את שגיא הנכם מוזמנים לפגוש בהרצאת המבוא הקרובה וכן בקורסים: טארוט, טארוט מתקדמים ובקורס פענוח חלומות.
על הכותב בהרחבה

2 thoughts on “פתרון חלום: מי (לא) בא לסעוד – מזון ובישול בחלום”

  1. היי שגיא
    מרתק ויפה כל כך
    פתרון החלומות שאתה מציק מעניין ומרתק
    רציתי לשאול … כבר כמה פעמים שאני חולמת על תינוק וגם שומעת אותו
    ממלמל צוחק וגם בוכה לפעמים
    החלום כל כך מוחשי עד שאני ממש מרגישה שאני ערה
    כמובן שכשאני מתעוררת , זה נישאר בחזקת חלום
    אשמח לשמוע ממך
    תודה שגיא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *